harrysnel schreef op 15 september 2016 00:15:
[...]
In dit artikel uit 2012 zegt Den Drijver:
"Martijn den Drijver, Head of Equity Research at SNS Securities, analyzed the rumoured delisting saying: “A transaction whereby the founders and Janivo/Cyrte take TomTom private is possible from a financial point of view but does not appear logical.
Unless the founders have come up with a new strategy that improves profitability rapidly. But we see none and if there is one, they should also be able to implement that strategy as a listed company.“"
Exit is dus mogelijkheid volgens Den Drijver maar heeft geen zin vanuit gezichtspunt van de oprichters + Janivo/Cyrte tenzij er een draai gemaakt wordt naar winstgevendheid.
Ehmmm...
Deferred revenue, het orderboek Automotive dat komende jaren in omzet gaat lopen waarvoor de kosten nu al in Opex worden genomen, de hogere winstmarge van software .....de situatie is nu compleet anders en het omslagpunt naar significante winstgevendheid nadert. Bovendien: in tegenstelling tot 2012 is er nu een Telematics tak die verzilverd kan worden bij een exit. Een exit financiert zichzelf door het opgebouwde potje winst en de mogelijkheid om het bedrijf na exit op te delen.
Zoals ik al eerder op forum stelde: een exit op E12 nu is aantrekkelijker dan E5 in 2012 omdat de transitie naar een nieuw verdienmodel is gemaakt (zie orderboek) en de verkoop van Here en Fleetmatics assetwaarde aantonen.
Den Drijver zal niet willen toegeven dat een exit voor de oprichters + de Mol (of vergelijkbare partij) nu ideaal is omdat winstgevendheid in nabije toekomst ligt. Wat doet Den Drijver in plaats daarvan: koersdoel naar E9 en EBIT verwachting voor 2016-2018 met 70% omlaag.........het ligt er zo dik bovenop. Alles om maar niet de indruk te wekken dat het bedrijf bij een exit "gestolen" wordt.
Concreet: ik zie de huidige druk op koers als het lager zetten van de koers voor autoshow Parijs. Het moment dat TT openheid geeft over orderboek zal koers dan aardig stuk omhoog moeten om weer rond E8,5 - E9 te staan. Na het brengen van nieuws ligt er de mogelijkheid om bod te doen omdat alle relevante info bekend is gemaakt. Exit bod van E12 - E13. Den Drijver kan bod toejuichen omdat het boven zijn koersdoel ligt en er de eerste jaren nog investeringen vereist zijn die winstgevendheid onder druk zetten. Kan daarbij naar zijn EBIT verwachting 2016 - 2018 verwijzen. Resultaat: huidige "gewone" aandeelhouders delen niet mee in ontsluiten assetwaarde door de focus op korte termijn bedrijfsresultaat. Alles mogelijk gemaakt door IR, management en bevriende analisten.
NB: bovenstaande is speculatie mijnerzijds gebaseerd op wat ik denk waar te nemen.