harrysnel schreef op 15 juli 2016 11:01:
Voor mij is het simpel. Maar ik heb geen vrouw die leiding geeft aan consumer.
Ik zie:
1 Een geit met helm een berg afsuizen waarbij de spannende momenten vastgelegd worden.
2 Een Tesla die crasht.
Wat wil TomTom zijn?
1 Een bedrijf dat zich richt op consumenten met hippe gadgets?
2 Of: een betrouwbare partner voor Automotive en Big Tech bedrijven op het gebied van navigatie, plaatsbepaling en Telematica?
Voor de Consumentenmarkt heb je een hip imago nodig, moet je blijven innoveren in nieuwe gadgets, heb je te maken met een korte levenscyclus van producten en dalende verkoopprijzen. Kies je voor optie 2 dan moet je andere bedrijven laten excelleren en je opstellen als een betrouwbare partner. De geit doet afbreuk aan het betrouwbare imago. Een zelfrijdende auto gaat juist niet over adrenaline, de verzekeringsmarkt is geen fan van skiën, een autobouwer wil het eigen merk uitstralen en dat is geen kinderboerderij...
Je moet dus kiezen voor een optie en dat wordt dus 2. Dat is eenvoudig: Consumer gaat het zelfstandig niet redden om een miljardenbedrijf te zijn. Kijk naar de Bandit die marginaal verkoopt tov GoPro en dat met USP van het meteen kunnen delen.
TomTom zegt dat Consumer zinvol is voor het bedrijf omdat het positief bijdraagt qua cashflow. Maar: dit gegeven maakt het nog niet de juiste keuze als er betere alternatieven zijn (bovendien doet de geit m.i. afbreuk aan serieuze imago).
Bandit redt het niet tov GoPro. Bandit heeft unieke eigenschappen. Die eigenschappen van de Bandit zouden voor GoPro wel een groot verschil kunnen maken. En als GoPro 5% extra van de actioncam markt weet te veroveren dankzij het ter plekke kunnen maken en delen van filmpje......laat dat bedrijf dan deze technologie vermarkten. Bandit is geen gevestigd merk en valt bij velen daarom al af. Een GoPro die ook nog eens meer kan dan de concurrentie = kassa. Hetzelfde verhaal geldt voor de Spark.
- sluit licentie af met GoPro voor E50 mln per jaar.
- verkoop PND tak aan Aziatisch bedrijf voor E200 mln
Naast de opbrengsten scheelt het afstoten van Consumer enorm veel kosten. Hoeveel jaar moet Consumer nog positief draaien om op niveau te komen van: jaarlijkse licentieopbrengst (aan bv GoPro) + verkoopopbrengst PND tak + besparingen?
Dat gaat nooit lukken. Daarnaast verander je heel TomTom als je bovenstaand scenario kiest in een softwarebedrijf wat gunstig is voor de marges. Je kunt ook door met navigatieapps voor consumenten. Ik zie enorme voordelen.