aossa schreef op 12 mei 2016 22:03:
12 Mei 2016 21:02
‘2015 was het beste jaar sinds 2008. En 2016 is tot op heden beter gestart dan dat topjaar 2015’, zei Rodgers. ‘Ons dividend werd alweer fors opgetrokken en ik verwacht dat die trend nog een poos zal duren. Welja, we vinden het vervelend dat de beurskoers die groei niet reflecteert’. Duidelijk genoeg.
Rodgers trakteerde de aanwezigen op een heldere presentatie. Enkele hoogtepunten:
* Het gemiddelde dagvrachttarief voor de VLCC-schepen (30 van de 55 schepen van Euronav zijn van het VLCC-type) bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 60.638 dollar. Dat is 19,3% meer dan in het eerste kwartaal van 2015.
* Voor het lopende kwartaal is 43% van de VLCC-dagtarieven vastgelegd op ruim 59.000 dollar.
* Het break-eventarief voor Euronav bedraagt 27.000 dollar. ‘Dat is een van de laagste tarieven in de industrie’, pocht Rodgers. Die 27.000 dollar is voor Euronav een uiterst belangrijk getal. Rodgers: ‘Elke 5.000 dollar die we boven dat break-evenniveau binnenkrijgen trekt onze operationele kasstroom (EBITDA) op met 72 miljoen dollar. Iemand verbaasd dat we in 2015 een EBITDA van 562 miljoen dollar realiseerden? Laat die dit dan even zelf uitrekenen.’ Makkelijk: Euronav zit nu 32.500 dollar boven zijn break-even. Alleen dat is goed voor een extra EBITDA van 468 miljoen dollar…
* Volgens officiële schattingen zal de vraag naar olie in 2016 met 1,2 miljoen ton per dag toenemen. ‘Dat is dus met 440 miljoen ton per jaar’, rekent Rodgers ons voor. ‘Vermits een VLCC-schip 2 miljoen ton kan transporteren, spreken we van 220 cargo’s. Vermits een schip gemiddeld 4,5 handelsreizen per jaar maakt, spreken we over 49 extra schepen om die extra vraag te transporteren.’ Rodgers wil het hier voorzichtigheidshalve op 36 à 49 extra schepen houden.
* Rodgers merkt op dat het IEA, dat de toekomstige vraag naar olie inschat, een stijgende vraag, jaar na jaar tot minstens 2020, met 1,2 miljoen vaten per dag verwacht. ‘Er zullen dus jaar op jaar 36 à 49 schepen meer nodig zijn’, concludeert Rodgers. Hij focust hierop omdat de verwachting dat een te hoog aanbod van schepen de vrachttarieven zal doen dalen mee op de beurskoers drukt.
* De CEO ziet trouwens ook dat aanbod blijven toenemen, gezien de nieuwe rol van Saudi-Arabië en de weerbare Amerikaanse schalieoliesector. ‘Goed voor ons: ofwel wordt die extra olie vervoerd, ofwel opgeslagen. Doorgaans gebeurt beide op schepen.’
* En de olieprijs? ‘Als die tussen 30 en 70 dollar schommelt, beleven we vrolijke dagen.’ Als die goedkoper wordt dan 30 dollar, houden te veel producenten het voor bekeken. Is die duurder dan 70 dollar, dan daalt de vraag naar olie. Het goede nieuws, volgens Rodgers, is dat de prijs allicht nog lang tussen die 30 en 70 dollar zal blijven schommelen.
* De topman getroostte zich veel moeite om uit te leggen waarom er in de volgende drie jaar meer schepen zullen verschroot dan volgens marktspecialisten vandaag wordt aangenomen.
* En dan die sakkerse beurskoers. ‘God weet hoe vaak we al probeerden de markt het signaal te geven dat ons aandeel naar een meer aanvaardbaar niveau zou moeten stijgen’, lachte Rodgers. Waarom dat niet lukt?, wilde een aandeelhouder weten.
Naast die hardnekkige marktperceptie dat de vrachttarieven onmogelijk op het huidige niveau kunnen blijven, verwees Rodgers naar de 23 analisten die het bedrijf volgen. ‘Zij blijken werken met traditionele ratio’s als koers-winst of EV/EBITDA in onze volatiele sector te moeilijk. Dus focussen ze op de nettoactiefwaarde. Maar dat is in feite niet meer dan de liquidatiewaarde, in de veronderstelling dat we er vandaag mee zouden stoppen. Wat een belediging voor het management’, schertste hij.
Voorts vestigde Rodgers de aandacht op het wereldwijd fenomeen dat er gewoon massaal minder geld vloeit naar àlle activa, zowel grondstoffen als aandelen als andere. ‘Maar onthoud: wij verdienen ons brood niet door schepen te verkopen, maar door schepen aan het werk te zetten. Wij verslijten dus activa, en moeten ze vervangen. Hoe goedkoper we dat kunnen doen met dank aan dat wereldwijd fenomeen, hoe beter voor ons.’
‘Kortom, het zou fijn zijn indien men ons zou waarderen op basis van onze inkomsten, en niet op basis van onze liquidatiewaarde’, besloot Rodgers, die helemaal klaar blijkt voor een nieuw rondje van 4 jaar als CEO van Euronav. Met een koers-winst van amper 5 en een EV/EBITDA van nog minder, is het logisch dat Rodgers ietwat gefrustreerd is over die beurskoers.