*Justin* schreef op 17 februari 2016 14:12:
[...]
TomTom heeft haar marges met 5% zien dalen vorig jaar als gevolg van de dure dollar. Ze heeft de prijzen dus niet verhoogd, maar gewoon een klap gekregen in de winstgevendheid.
Dit staatje laat het goed zien. Bij gelijkblijvende euro-dollar verhouding zou er minder omzet en meer marge zijn.
Bij gelijkblijvende eurodollar had TomTom geen 1.006,6 miljoen omzet gehad maar 970,1 miljoen
En geen 52% marge maar 56% marge
En geen EBIT van 0,6 maar 40,5
Het heeft dus de winstgevendheid geraakt met 40 miljoen vorig jaar. Maar dit effect ebt weg, dat was in Q4 al te zien toen was de marge beter dan verwacht (zat alleen een afschrijving tussen).
Het marge effect valt geleidelijk weg, door heronderhandelingen in de aanlever keten enzo en bij nieuwe producten zijn wel prijsaanpassingen te doen. Terwijl de concurrentievoordelen wel blijvend zijn.