*Justin* schreef op 3 april 2013 15:25:
Kijk eens naar automotive divisie. Een aantal jaren geleden opgericht middels een overname van deze divisie van Siemens.
Inmiddels een omzet van 200 miljoen met als voornaamste klanten Renault, Fiat en Mazda, met wat kleinere klantjes er omheen zoals Opel, BMW, Chrysler, Lexus, etc. Medio 2013 HD traffic bij Mercedes erbij eerst voor de S en E klasse en verderop in de tijd andere modellen. En vanaf 2014 HD traffic erbij voor Toyota. Vanaf 2015 pas het echte grote nieuwe contract met PSA (Peugeot/Citroen)
Automotive heeft een marge die ligt rond het groepsgemiddelde van 50% volgens Goddijn. Tegelijkertijd maakt deze divisie bijna nul winst, want de divisie is nog in de opbouwfase. Van de 200 miljoen blijft dus 100 miljoen brutomarge over (100 mln x 50%) en die 100 miljoen staat ongeveer gelijk aan de kosten die aan de automotive divisie toebedeeld kunnen worden. Dat waren vorig jaar onder andere de ontwikkeling van R-Link voor Renault.
Vooruit kijkend is de grootste walvis die in het water ligt PSA. Vanaf 2015 met ongeveer 2 miljoen auto's en als ik analisten rapporten zie een omzetschatting van 50 euro per auto. Dus 100 miljoen omzet. Dat zou de omzet binnen automotive dus met 50% kunnen laten groeien. Wat op zich niet vreemd is, want binnen Automotive is er 1 grote klant (Renault) en daar komt nog 1 grote klant bij (PSA) en de andere klanten zoals Toyota en Mercedes die in resp. 2014 en 2H 2013 binnenkomen zijn allemaal wat kleiner.
Belangrijker echter is dat PSA HD traffic en software gaat afnemen, dus bestaande producten waar geen extra R&D inspanningen voor nodig zijn, in tegenstelling tot Renault waarvoor veel ontwikkelkosten zijn gemaakt. Er zullen vast wat kosten zijn om kaarten, route info en HD traffic bij PSA (citroen en peugeot) in te bouwen. Maar in feite is het een standaard product met een klein beetje maatwerk in het begeleiden van de klant bij de implementatie. De marge van dit soort content en services deals wordt dan ook op 80% geschat.
Wetende dat de EBIT binnen automotive nu nog rond iets boven de nul ligt, kan die EBIT dus richting de 80 miljoen, puur op basis van de deal met PSA. Los van een omzet toename van 50% is dat dus een EBIT toename van die divisie van misschien wel 800%. Daar is overigens niets aan verzonnen, er zijn meerdere analisten die dit in hun rekenmodel hebben zitten. Alleen omdat het in 2015 speelt, prijst de aandelenmarkt het nu nog niet in. De markten kijken (zegt men) 6 tot 9 maanden vooruit in de tijd.
Die 80 miljoen moet dan nog een beetje belasting van af, maar kan zo maar goed zijn voor een winst per aandeel van 25 cent. Wat op dit moment de totale winst per aandeel van TomTom is, van alle divisies bij elkaar.
Als TomTom de lekkage binnen Consumer weet te stoppen, door PND verkopen die minder worden te reduceren en marges te beschermen en deels op te vangen met nieuwe fitness producten (17 april meer informatie) en ze weten de groei binnen business solutions voort te zetten en ook lichte groei binnen Licensing door o.a. de samenwerking met Apple en BlackBerry, dan ziet de langetermijn toekomst van TomTom er toch echt anders uit.
Tel daarbij op dat TomTom netto schuldenvrij is maar eerst een cash positie van 100 miljoen wil (buffer) voordat ze aandeelhoudersvriendelijke maatregelen willen nemen zoals dividend of aandelen inkoop. Dat gaat denk ik al spelen in 2014. Tenzij TomTom kleine overnames wil doen, dan komt er geen dividend, maar ga je wel een toename in de omzet zien, vanwege de bijdrage van de acquisities. Ik verwacht namelijk dat als er al kleine acquisities komen, dat die vooral omzet of winst bijdrage moeten leveren en dat het geen pure technologie overnames zullen zijn, waarbij alleen waardevolle assets worden overgenomen, zonder noemenswaardige omzet bijdrage.