*Justin* schreef op 13 maart 2013 15:06:
[...]
BNP Paribas heeft een zeer geringe afname van het aantal aandelen laten zien. Hun stemrecht ligt net onder de 5%. Indien ze een 5% belang willen hebben, kunnen ze een paar stukken uit de markt kopen en ze zitten er weer op. Ik verwacht dus eigenlijk geen echte afbouw van BNP. Ze hebben hun 'nieuwe saldo' al gemeld, dat iets onder het oude saldo ligt.
AKO is interessanter. Ze gaan wat extra short terwijl een andere partij de short positie afbouwt. Per saldo is dat dus niet negatief, maar lijkt er wel op dat zij de afbouw van een ander 'opvangen'. Als ze zo doorgaan zit straks niemand short, behalve zij met 7% ipv 3,5%.
Uiteindelijk zijn dit short posities waar voor hen een risico in zit. We hebben een zeer dwingend klinkende AKO vertegenwoordiger gehoord die Goddijn bevroeg tijdens een conference call. De beste man was duidelijk bang voor een beurs exit of iets dergelijks, want dan moeten ze tegen de 8 miljoen aandelen coveren en hoe gaan ze dat doen, zonder een squeeze. Denk ook hoe dat bij VW-Porsche ging.
De bestuurders van TomTom hebben allemaal langetermijn optiepakketten die als de koers niet groeit waardeloos expireren. Een squeeze waarbij een hedgefund als AKO wordt uitgerookt is dus in het financiele belang van de TomTom bestuurders.
Moet je eens bedenken wat er gebeurt als TT volgend jaar 100 mio cash surplus heeft (ten opzichte van nu netto schuldenvrij) en niet begint met dividend, maar met aandelen inkoop, om de verwatering van de vorige emissie stapsgewijs ongedaan te maken. En op die manier de winst per aandeel te vergroten (door het aantal aandelen te verkleinen). Dan zijn de hedgefunds ook zo plijte. En de optiepakketten van de TomTom bestuurders zijn dan een stuk meer waard, terwijl die uitgegeven zijn op een moment dat er meer stukken in omloop waren.