qwertyu schreef:
Yinx,
Ik begeef me hier op een terrein waar jij duidelijk meer van weet. De vraag die er achter ligt is: is TomTom een groeibedrijf? Zo ja, dan hoort daar ook een groeifinanciering bij.
Of je TomTom ziet als groeibedrijf of niet, ligt er aan of je naar de cijfers kijkt, of naar de activiteiten. Sommigen zeggen: nee, want de winst blijft dit jaar op hetzelfde niveau (wat mijns inziens nog steeds een prima winst is om de kaspositie te verbeteren).
Anderen zeggen: Ja het is wel een groeibedrijf want alle kleine bedrijfsonderdelen moeten groeien. Ook onderdelen waar ze geen vanzelfsprekende marktleider zijn.
- Ze willen groeien in markten waar ze nu nog klein zijn (Zuid-Amerika, India, China).
- Ze willen (denk ik) ook groeien in de sportmarkt niche met de goede marges. Het zou me verbazen als het bij het nieuwe sporthorloge met Nike blijft.
- Ze willen nieuwe contracten binnenhalen in de auto-industrie, waar ook ontwikkelkosten in zitten.
- Ze ontwikkelen een platform waar content wordt aangeboden aan software app ontwikkelaars.
- Ook in de zakelijke (transport)branche willen ze groeien met fleetmanagement.
- Etc.
TomTom heeft een nieuwe banking facility die voorziet in het financieren van deze activiteiten. Dus daar kunnen ze wel enigszins mee vooruit. Maar is het ook genoeg voor een groeibedrijf?
Misschien wel, als ze het slim doen. Bijvoorbeeld door co-productie en joint ventures. Met Nike hebben ze dat slim gedaan, doordat deze verkocht wordt via de bestaande distributiekanalen van Nike. En door content te licenseren, zoals een flitspalen database die beschikbaar is voor app ontwikkelaars, hoeven ze zelf geen software te schrijven of zich met hardware te bemoeien. En misschien kunnen ze, als ze een automotive contract binnenhalen, ook ontwikkelkosten delen met de autofabrikant??
Ik denk dat ze in opkomende markten wel gaan groeien, maar niet in een hoog tempo. Dat lijkt me voor nu te duur. Het is te hopen dat er geen andere kapers op de kust zijn, die daar sneller kunnen groeien. Aan de andere kant is TomTom een van de weinigen (of de enige??) met goede kaarten van India. Dus ook derden zullen hiervoor bij TomTom moeten aankloppen.
Mocht er nou echt meer geld nodig zijn om te groeien, dan zijn er natuurlijk meerdere scenarios, waar jij meer in thuis bent dan ik. Private equity is lastig zeg je, ivm de enorme bedragen waar je over praat. Er zijn ook nog andere mogelijkheden, zoals deelnemingen. Ik wacht het wel af, en hou het goed in de gaten.
De opmerking van Goddijn was (hoe klein ook, en misschien uit zijn verband getrokken) dat er “meerdere scenario’s zijn waar je aan kunt denken”. Dat betekent in ieder geval dat ze zelf ook in scenarios denken, en daarin hun opties overwegen.
PS:
AVA kon ik helaas niet bij zijn. Vond ik erg jammer. Volgende keer beter.