rood blauwe elepsis logo Belegger.nl
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

4,140
  • Verschil

    +0,144 +3,60%
  • Volume

    1.136.464 Gem. (3M) 276,7K
  • Bied

    4,062  
  • Laat

    4,160  
+ In watchlist

Overname TT aanstonds..

81 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Cu Chulainn 20 mei 2011 22:39
    Ik vermoed dat we Apple van het lijstje kunnen halen:

    Apple 'close to cloud music deals'
    Apple is close to completing deals with the major record labels to provide a cloud music storage service, according to reports.

    Share
    Print
    Email
    Text Size
    Normal
    Large
    Extra Large

    A cloud music service means no longer having to store your music on an MP3 player. Photo: Thinkstock

    A cloud music service means no longer having to store your music on an MP3 player. Photo: Thinkstock

    Also in Technology

    Bubble fears as LinkedIn value soars to $8.3bn
    Google warns against facial recognition database
    LinkedIn IPO set to raise $4.3bn
    Virtually all Android smartphones vulnerable to hackers
    EC seeking proposals for '€35bn-a-year' cloud strategy

    Technology Home

    By Shane Richmond

    Thursday May 19 2011

    Apple has just agreed a deal with EMI Music, according to "multiple industry sources" cited by technology news service CNET.

    The website reports that Apple has had a deal in place with Warner Music for some time and is close to completing deals with Universal Music and Sony Music.

    ....

    source:
    www.independent.ie/business/technolog...
  2. [verwijderd] 20 mei 2011 23:11
    Apple niet definitief van het lijstje, maar het 'nieuws' gaat over de muziekdienst. In tegenstelling tot googel en Microsoft is Apple sowieso niet zo'n overnemer. Apple maakt zijn spullen liever zelf. Een verdere samenwerking met bijv Apple voor de nieuwe iphones of met samsung voor galaxys is natuurlijk wel goed denkbaar. Concurrenten van Microsoft komen vanzelf bij het onafhankelijke TomTom terecht.
  3. [verwijderd] 21 mei 2011 11:22
    Hou nou eens over over Apple dit weekend. Ik wil ook dat T2 wordt overgenomen maar dat nieuws van Apple gaat gewoon over nieuwe diensten/producten.
  4. [verwijderd] 21 mei 2011 13:44
    Eens Pieter. Apple is sowieso niet zo'n overnemer. Maar wel een goede partner van TT. Misschien kunnen ze ook gaan samenwerken in de autoindustrie. Een combinatie van navigatie en entertainment systemen. TT biedt de ingangen (netwerk) in de industrie en de navigatie, en Apple brengt naast entertainment natuurlijk ook een stukje merkbeleving. Denk dat er genoeg yuppen zijn die een apple systeem in hun auto wel cool vinden.

    Via de cloud deel je dan je bewegingen met andere apple gebruikers. Iedereen die apple heeft hoeft dan niet meer in de file te staan. Iedere tomtom, apple iphone en entertainment systeem deelt dan zijn locatie anoniem in de cloud.

    Apple heeft al aangegeven zeer geinteresseerd te zijn / bezig te zijn met een HD traffic-achtige dienst. Ze kunnen dat denk ik niet zonder een TomTom doen. File info is pas van waarde als je het integreert in je navigatie. Je hebt eerst een IQ route nodig (de historisch snelste weg), vervolgens goede instructies en vervolgens kan HD traffic (powered by tomtom and apple) zorgen voor alternatieve routes als er files onderweg zijn.
  5. [verwijderd] 21 mei 2011 14:25
    Onze grote Harold Goddijn heeft toch enige tijd geleden gezegd , dat er meerdere partijen hebben getracht Tom2 in te lijven?

    Lijkt mij dat Apple er wel eentje van was. Anders een JV, nog liever eigenlijk.............
  6. forum rang 4 JvH 21 mei 2011 18:48
    Gepubliceerd: Saturday 21 May 2011 10:54

    NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse computerfabrikant Apple lanceert binnenkort een onlinemuziekwinkel met daaraan gekoppeld een streamservice. Apple zou daarover een akkoord hebben bereikt met drie grote muziekuitgevers en een overeenkomst met een vierde partij volgt binnen enkele dagen. Dat meldden betrouwbare bronnen zaterdag aan persbureau Reuters.

    Apple zou al overeenstemming hebben bereikt met muziekuitgevers Warner Music Group, EMI en Sony Music. Universal Music Group zou de vierde partij zijn, melden bronnen.

    Gebruikers kunnen via de onlinemuziekwinkel hun favoriete nummers en albums kopen en opslaan en vervolgens streamen naar hun iPhone of iPad. Apple wil met zijn onlinemuziekdienst de concurrentie aangaan met Google en Amazon.

    Das jammer, maar dat Apple ook live navigatie wil, is alleen maar gunstig. Als ze daarvoor TomTom niet kopen, zal de concurrentie dat wellicht doen. Samsung en HTC kunnen niet achterblijven met live navigatie standaard op hun smartphones.
  7. forum rang 6 hvasd2 21 mei 2011 19:48
    quote:

    Tmo schreef op 21 mei 2011 18:48:

    Gepubliceerd: Saturday 21 May 2011 10:54

    NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse computerfabrikant Apple lanceert binnenkort een onlinemuziekwinkel met daaraan gekoppeld een streamservice. Apple zou daarover een akkoord hebben bereikt met drie grote muziekuitgevers en een overeenkomst met een vierde partij volgt binnen enkele dagen. Dat meldden betrouwbare bronnen zaterdag aan persbureau Reuters.

    Apple zou al overeenstemming hebben bereikt met muziekuitgevers Warner Music Group, EMI en Sony Music. Universal Music Group zou de vierde partij zijn, melden bronnen.

    Gebruikers kunnen via de onlinemuziekwinkel hun favoriete nummers en albums kopen en opslaan en vervolgens streamen naar hun iPhone of iPad. Apple wil met zijn onlinemuziekdienst de concurrentie aangaan met Google en Amazon.

    Das jammer, maar dat Apple ook live navigatie wil, is alleen maar gunstig. Als ze daarvoor TomTom niet kopen, zal de concurrentie dat wellicht doen. Samsung en HTC kunnen niet achterblijven met live navigatie standaard op hun smartphones.
    Live navigatie dat wordt het toverwoord............
  8. [verwijderd] 21 mei 2011 21:09
    Er wordt niet alleen gespeculeerd over overname, maar ook over TomTom van de beurs afhalen, en op een andere manier gefinancierd krijgen. Met grote investeerders er in en wellicht aandelenpakket verkopen aan strategische partner. Dan hoeven ze ook geen verantwoording meer af te leggen aan de kleine beleggers op de beurs met een korte termijn winstbehoefte.

    'Beursmoe' noemen ze dat tegenwoordig. Er zijn bovendien veel meer plaatsen dan de AEX om geld op te halen. En TomTom kan best veel geld gebruiken. Niet omdat ze noodleidend zijn ofzo, maar omdat de groei sneller zou kunnen als er meer investeringsruimte zou zijn. Ze kunnen denk ik niet zo maar tientallen of honderden miljoenen investeren om in Azie en in de automotive branche echt door te pakken.

    Het zou kunnen verklaren waarom TomTom geen moeite doet om zichzelf positief neer te zetten.
    Dat is alleen maar goed voor de koers, en daar worden ze duur van.

    Een forum deelnemer:
    www.beursduivel.be/column/6758/tomtom...
    "Naar mijn mening is het een stap om het aandeel van de beurs te halen. Gedraag je niet al te sexy, ben wat negatief over de hardware, dat is de toekomst toch niet. Speculanten haken af, de potentie op korte termijn is niet spectaculair… Haal het aandeel van de beurs en verkoop vervolgens een deel van het aandelenpakket aan een strategisch partner."

    Leon Hillen:
    www.beursduivel.be/column/6676/Haal_T...

    Goddijn zelf:
    “There are different scenarios you could think of, and people write a lot about it, but I don’t think it is appropriate to respond,” Goddijn said in an interview. www.bloomberg.com/news/2011-04-27/tom...

    Bij het van de beurs halen is de gemiddelde overname-premie 40% heb ik in een rapport gelezen. Bij de huidige koers zou dat 8,40 euro zijn. Dat is natuurlijk een lachertje. Er zit veel verborgen waarde in TomTom, zoals TeleAtlas en diverse patenten. Het huidige management kent het toekomstpotentieel van en de werkelijke waarde van de onderneming.

    Ik hoop dat ze het voor zo'n lage prijs niet weg doen. Ik vind dat TT ook door kleine beleggers in leven is gehouden tijdens de crisis. Nu er weer toekomstmuziek in zit, vooral in groeimarkt automotive en in diensten, zou het vervelend zijn als alleen grote partijen daarvan kunnen meeprofiteren. En niet voor een prikkie van de beurs af, mocht dat gebeuren.
  9. GVteD 21 mei 2011 21:48
    AB van mij qwertyu hoe jij het brengt.

    Ik heb er wel 30.000stuks inzitten gem 8,74

    Antwoord TomTom

    I appreciate your honest communication to us and can understand your position. I am happy to setup a call or meeting with our Investor Relations Director if you would like a better view on our outlook and strategy out to 2013.

  10. [verwijderd] 21 mei 2011 22:17
    Gert: Goddijn oogt in ieder geval wel 'beursmoe'. En als ze elders middelen kunnen binnenhalen om sneller te innoveren en te groeien, waarom niet? Hoop dat er voor ons nog wel een leuke premie overblijft, anders is het voor ons zuur.

    Mocht er niets gebeuren, ook goed, maar dan moet je meer geduld hebben. Dit jaar daalt PND nog met zo'n 20%, voor 2012 verwachten ze 10% daling. Daarna is het wel over met de dalingen. In de tussentijd stijgen de andere takken van sport (mobiel, automotive, diensten) en heeft TomTom groeimarkten verder ontwikkeld. Helaas een tijdje wachten, maar verkopen op de bodem, dat doe ik ook niet.

    Ga je die call nog houden? Kan wel een privehoekje bedenken waar we die info kunnen delen.
  11. yinx 22 mei 2011 16:36
    Als het bonton wordt om een bedrijf voor de beursgang te hypen om veel geld uit de markt te halen en daarna alles uit de kast te halen om het te laten downgraden, omdat de RvB/RvC beursmoe zijn, dan zijn de beurzen de ondergang nabij. Niemand investeert dan bij een IPO.

    Wanneer Goddijn nu het bedrijf (on)bewust zou positioneren als een bedrijf zonder groei in de komende jaren en om deze reden het van de beurs laat afhalen door een private equity partij waarin hij al dan niet zelf deelneemt voor 50% is hij absoluut ongeloofwaardig. Als hij niet zelf deelneemt is hij een dief van zijn eigen portemonnee en zo dom zal hij niet zijn. Hoewel er andere mogelijkheden zijn om toch extra voordelen te halen uit een vervreemding aan een mogelijk volgende geinteresseerde partij, zoals bijvoorbeeld een % in de upsite enz.

    De toegevoegde waarde voor Goddijn om van deze mogelijkheden gebruik te maken is bijna nihil. Hij raakt de control(le) kwijt. Een private equity partij gaat voor het geld. Haalt de financien uit het bedrijf en financiert met vreemd vermogen uit de eigen holding of via derden. Wil zelf in control zijn en de vraag is of Goddijn en overige RvB leden binnen het bedrijf aktief blijven en zo ja onder welke voorwaarden.

    Het lijkt me niet dat Goddijn en andere RvB leden voor deze optie kiezen.

    Daarnaast is het niet zo, dat de RvB/RvC nu erg onder de indruk zijn, wat er door een paar beleggers op diverse fora wordt gebrabbeld. De foraleden overschatten de impact op RvB/RvC en de koers bewegingen.

    YinX

  12. [verwijderd] 22 mei 2011 19:37
    quote:

    yinx schreef op 22 mei 2011 16:36:

    Als het bonton wordt om een bedrijf voor de beursgang te hypen om veel geld uit de markt te halen en daarna alles uit de kast te halen om het te laten downgraden, omdat de RvB/RvC beursmoe zijn, dan zijn de beurzen de ondergang nabij. Niemand investeert dan bij een IPO.

    Wanneer Goddijn nu het bedrijf (on)bewust zou positioneren als een bedrijf zonder groei in de komende jaren en om deze reden het van de beurs laat afhalen door een private equity partij waarin hij al dan niet zelf deelneemt voor 50% is hij absoluut ongeloofwaardig. Als hij niet zelf deelneemt is hij een dief van zijn eigen portemonnee en zo dom zal hij niet zijn. Hoewel er andere mogelijkheden zijn om toch extra voordelen te halen uit een vervreemding aan een mogelijk volgende geinteresseerde partij, zoals bijvoorbeeld een % in de upsite enz.

    De toegevoegde waarde voor Goddijn om van deze mogelijkheden gebruik te maken is bijna nihil. Hij raakt de control(le) kwijt. Een private equity partij gaat voor het geld. Haalt de financien uit het bedrijf en financiert met vreemd vermogen uit de eigen holding of via derden. Wil zelf in control zijn en de vraag is of Goddijn en overige RvB leden binnen het bedrijf aktief blijven en zo ja onder welke voorwaarden.

    Het lijkt me niet dat Goddijn en andere RvB leden voor deze optie kiezen.

    Daarnaast is het niet zo, dat de RvB/RvC nu erg onder de indruk zijn, wat er door een paar beleggers op diverse fora wordt gebrabbeld. De foraleden overschatten de impact op RvB/RvC en de koers bewegingen.

    YinX

    TomTom zegt zelf 'primair te richten' op zelfstandigheid. Dus daar moeten we van uit gaan. Ik ben ook met je eens dat een bestuurder het liefst de controle houdt als dat kan. Het zijn inderdaad slechts hypothesen. Daar is een forum toch ook voor. Om een beetje te fantaseren over 'wat als' of te denken aan meerdere scenarios.

    Maar stel even dat de hypothese waar is. Gewoon als gedachten oefening. Jij zegt dat het geen schoonheidsprijs zou verdienen om eerst veel geld uit de markt te halen, en jezelf daarna positioneren als bedrijf waar weinig groei in zit, om jezelf daarna van de beurs te laten halen.

    Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar het kan ook door de omstandigheden komen. Dat de intentie om naar de beurs te gaan is ingehaald door de realiteit. De realiteit is dat beleggers snel winstgroei willen, en dat om te groeien meer geld en meer geduld nodig is.

    TT heeft wel veel assets, maar de waarde die in het bedrijf zit, met de dure aankoop van TeleAtlas, komt er niet snel uit. Het is als een groot stuk land kopen, waar een olieveld onder ligt, en vervolgens zo veel geld kwijt zijn aan het kopen van de grond, dat je geen grote boorinstallatie meer kan kopen.

    Om een voorbeeld te noemen: in een bezuinigingsronde (tijdens de crisis) zijn er ook software ontwikkelaars wegbezuinigd. En nu hebben ze ze juist weer nodig, maar zijn ze duur en niet makkelijk te vinden.

    Wat jij zegt over private equity is wel waar, maar ook niet altijd. Waar Goddijn van zou gruwen is een partij die snel iets wil kopen, de schulden via de Belastingdienst financiert en daarna de boel (eventueel opgeknipt) weer verkoopt. Zoals HEMA nu ook al een tijdje te koop staat, terwijl de nieuwe eigenaren er nou ook niet bepaald lang in zitten.

    Maar zijn er niet ook partijen die wel geduld hebben en serieus met het bestuur meedenken en helpen en ergens met een langetermijn idee in stappen? En dan HG die zijn aandelen voor misschien te weinig verkoopt, maar ook een % van de upside kan krijgen.

    Dat na zo'n actie niemand dan meer aan een IPO wil meedoen lijkt me overdreven. Beleggers hebben een kort geheugen. Wel is het zo dat die kleine AEX niet de enige plaats om geld op te halen. Voor internationale bedrijven zijn er ook andere opties.
  13. yinx 22 mei 2011 23:20
    @ qwertyu

    T2 van de beurs halen kost een private equity partij al snel, inclusief het herstructureren/herfinancieren van de schulden 2 miljard euro. Zoveel partijen, die deze bedragen kunnen ophoesten zijn er niet veel. Daarnaast nog een extra miljard ophalen/financieren voor (lange termijn) investeringen. In Nederland zijn deze partijen zelfs op 1 hand te tellen en dan nog in een consortium. Partijen die miljarden ophalen voor een fonds, waarin zeker m.b.t. risicospreiding 10 tot 15 deelnemingen zitten, zijn er volgens mij niet. En dan bedoel ik die in 1 bedrijf 3 miljard gaan investeren van die miljard(en) die ze ophalen. Maar wellicht ken jij ze wel.

    Verzekeringmijen en pensioenfondsen die miljarden beleggen zeker niet. Zelfs de Cyrtes/Bregals enz. in deze wereld vormen dan nog een consortia of syndiceren en doen dit alleen als het rendement minimaal 15% per jaar is en een verkoop binnen 3 tot 5 jaar tot de mogelijkheden behoort.

    Blijft over een strategische koper. Ook hiervoor geldt dan het corporate regime/budget/gouvernance enz. Bij deze keuze, kan ik me voorstellen dat de RvB gaat voor een verkoop aan de hoogste bieder. Cashen en op naar de volgende uitdaging.

    Partijen die wel geduld hebben (niet alle liquide middelen uitbetalen als dividend en met veel schuld herfinancieren) en met het serieus meedenken die zijn er, maar dan praten we eerder over greenfields dan over beursgenoteerde ondernemingen.

    Verder kan ik je aanraden om volgend jaar de Ava te bezoeken. Een gesprek met CEO, commissaris en medewerkers van T2 kan erg constructief zijn voor je beeldvorming.

    Wat betreft die software-ontwikkelaars, dat betreft insourcing van aktiviteiten die waren uitbesteed aan een partij uit India.

    Tot slot, vind ik jou bijdragen op dit forum zeer inhoudelijk en informatief.

    YinX

  14. [verwijderd] 23 mei 2011 11:22
    Yinx,

    Ik begeef me hier op een terrein waar jij duidelijk meer van weet. De vraag die er achter ligt is: is TomTom een groeibedrijf? Zo ja, dan hoort daar ook een groeifinanciering bij.

    Of je TomTom ziet als groeibedrijf of niet, ligt er aan of je naar de cijfers kijkt, of naar de activiteiten. Sommigen zeggen: nee, want de winst blijft dit jaar op hetzelfde niveau (wat mijns inziens nog steeds een prima winst is om de kaspositie te verbeteren).

    Anderen zeggen: Ja het is wel een groeibedrijf want alle kleine bedrijfsonderdelen moeten groeien. Ook onderdelen waar ze geen vanzelfsprekende marktleider zijn.

    • Ze willen groeien in markten waar ze nu nog klein zijn (Zuid-Amerika, India, China).
    • Ze willen (denk ik) ook groeien in de sportmarkt niche met de goede marges. Het zou me verbazen als het bij het nieuwe sporthorloge met Nike blijft.
    • Ze willen nieuwe contracten binnenhalen in de auto-industrie, waar ook ontwikkelkosten in zitten.
    • Ze ontwikkelen een platform waar content wordt aangeboden aan software app ontwikkelaars.
    • Ook in de zakelijke (transport)branche willen ze groeien met fleetmanagement.
    • Etc.

    TomTom heeft een nieuwe banking facility die voorziet in het financieren van deze activiteiten. Dus daar kunnen ze wel enigszins mee vooruit. Maar is het ook genoeg voor een groeibedrijf?

    Misschien wel, als ze het slim doen. Bijvoorbeeld door co-productie en joint ventures. Met Nike hebben ze dat slim gedaan, doordat deze verkocht wordt via de bestaande distributiekanalen van Nike. En door content te licenseren, zoals een flitspalen database die beschikbaar is voor app ontwikkelaars, hoeven ze zelf geen software te schrijven of zich met hardware te bemoeien. En misschien kunnen ze, als ze een automotive contract binnenhalen, ook ontwikkelkosten delen met de autofabrikant??

    Ik denk dat ze in opkomende markten wel gaan groeien, maar niet in een hoog tempo. Dat lijkt me voor nu te duur. Het is te hopen dat er geen andere kapers op de kust zijn, die daar sneller kunnen groeien. Aan de andere kant is TomTom een van de weinigen (of de enige??) met goede kaarten van India. Dus ook derden zullen hiervoor bij TomTom moeten aankloppen.

    Mocht er nou echt meer geld nodig zijn om te groeien, dan zijn er natuurlijk meerdere scenarios, waar jij meer in thuis bent dan ik. Private equity is lastig zeg je, ivm de enorme bedragen waar je over praat. Er zijn ook nog andere mogelijkheden, zoals deelnemingen. Ik wacht het wel af, en hou het goed in de gaten.

    De opmerking van Goddijn was (hoe klein ook, en misschien uit zijn verband getrokken) dat er “meerdere scenario’s zijn waar je aan kunt denken”. Dat betekent in ieder geval dat ze zelf ook in scenarios denken, en daarin hun opties overwegen.

    PS:
    AVA kon ik helaas niet bij zijn. Vond ik erg jammer. Volgende keer beter.
  15. [verwijderd] 23 mei 2011 11:31
    Ik denk dat je meer naar de industrie moet kijken. Is het een groeiindustrie en hoe doen de concurrenten het? Een groeibedrijf in een volwassen markt is lastig. Je gaat het dan meestal niet redden als je niet zeer onderscheidend bent met je productlijn, mede wegens de lagere marges die de volwassener bedrijven kunnen hanteren. Laten we Garmin als voorbeeld noemen. Die keren niet voor niets mooie dividenden uit. Die acteren als ik het zo snel zie (geen uitgebreide research gedaan) eerder als een volwassen bedrijf. Ik denk dat TT echt onderscheidend moet zijn voor de markt om nog als groeibedrijf gezien te kunnen worden. Dat excuus kun je niet eeuwig voeren.
  16. [verwijderd] 23 mei 2011 11:47
    quote:

    qwertyu schreef:

    Yinx,

    Ik begeef me hier op een terrein waar jij duidelijk meer van weet. De vraag die er achter ligt is: is TomTom een groeibedrijf? Zo ja, dan hoort daar ook een groeifinanciering bij.

    Of je TomTom ziet als groeibedrijf of niet, ligt er aan of je naar de cijfers kijkt, of naar de activiteiten. Sommigen zeggen: nee, want de winst blijft dit jaar op hetzelfde niveau (wat mijns inziens nog steeds een prima winst is om de kaspositie te verbeteren).

    Anderen zeggen: Ja het is wel een groeibedrijf want alle kleine bedrijfsonderdelen moeten groeien. Ook onderdelen waar ze geen vanzelfsprekende marktleider zijn.

    • Ze willen groeien in markten waar ze nu nog klein zijn (Zuid-Amerika, India, China).
    • Ze willen (denk ik) ook groeien in de sportmarkt niche met de goede marges. Het zou me verbazen als het bij het nieuwe sporthorloge met Nike blijft.
    • Ze willen nieuwe contracten binnenhalen in de auto-industrie, waar ook ontwikkelkosten in zitten.
    • Ze ontwikkelen een platform waar content wordt aangeboden aan software app ontwikkelaars.
    • Ook in de zakelijke (transport)branche willen ze groeien met fleetmanagement.
    • Etc.

    TomTom heeft een nieuwe banking facility die voorziet in het financieren van deze activiteiten. Dus daar kunnen ze wel enigszins mee vooruit. Maar is het ook genoeg voor een groeibedrijf?

    Misschien wel, als ze het slim doen. Bijvoorbeeld door co-productie en joint ventures. Met Nike hebben ze dat slim gedaan, doordat deze verkocht wordt via de bestaande distributiekanalen van Nike. En door content te licenseren, zoals een flitspalen database die beschikbaar is voor app ontwikkelaars, hoeven ze zelf geen software te schrijven of zich met hardware te bemoeien. En misschien kunnen ze, als ze een automotive contract binnenhalen, ook ontwikkelkosten delen met de autofabrikant??

    Ik denk dat ze in opkomende markten wel gaan groeien, maar niet in een hoog tempo. Dat lijkt me voor nu te duur. Het is te hopen dat er geen andere kapers op de kust zijn, die daar sneller kunnen groeien. Aan de andere kant is TomTom een van de weinigen (of de enige??) met goede kaarten van India. Dus ook derden zullen hiervoor bij TomTom moeten aankloppen.

    Mocht er nou echt meer geld nodig zijn om te groeien, dan zijn er natuurlijk meerdere scenarios, waar jij meer in thuis bent dan ik. Private equity is lastig zeg je, ivm de enorme bedragen waar je over praat. Er zijn ook nog andere mogelijkheden, zoals deelnemingen. Ik wacht het wel af, en hou het goed in de gaten.

    De opmerking van Goddijn was (hoe klein ook, en misschien uit zijn verband getrokken) dat er “meerdere scenario’s zijn waar je aan kunt denken”. Dat betekent in ieder geval dat ze zelf ook in scenarios denken, en daarin hun opties overwegen.

    PS:
    AVA kon ik helaas niet bij zijn. Vond ik erg jammer. Volgende keer beter.
    qwertyu is Yinx geen interresante gesprekspartener bij jullie overleg ?

    EP
  17. [verwijderd] 23 mei 2011 11:59
    quote:

    woopsie schreef op 23 mei 2011 11:31:

    Een groeibedrijf in een volwassen markt is lastig

    ......mede wegens de lagere marges die de volwassener bedrijven kunnen hanteren.
    Woopsie. 2x mis helaas.

    Navigatie is zeker geen volwassen markt. Navigatie is een groeimarkt. Binnen die groeimarkt daalt het volwassen gedeelte van de 'kastjes' en stijgen de nog in ontwikkeling zijnde delen als bijvoorbeeld software voor smartphones en inbouw in auto's. De markt is hooguit een groeiende taart, waarin de stukken anders worden aangesneden. Dus moet je meer investeren in de groeiende taartpunten.

    De lagere marges gelden ook alleen maar in de 'taartpunt' van de losse kastjes. Daar staan de marges onder druk. Marges staan niet onder druk in niches, zoals sport, en in de automotive zijn de marges niet geweldig, maar is juist weer enorm volume te halen, wat het interessant maakt.
81 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in