A_A schreef op 12 december 2010 16:53:
Het probleem met het spoorwegennet en later in de toekomst het hoofdwegennet, is dat men een governance model gebruikt wat niet geschikt is voor dit soort systemen.
Om het beleggingsgerelateerd te maken, het begint er op te lijken dat de overheid de bedrijfvoering wil professionaliseren om het efficient en effectiever taken uit te voeren. Zie de splitsing in ProRail en NS, een verantwoordelijk voor de infra de ander voor de consument.
Helaas is de belangrijkste shareholder de minister. Die is weer afhankelijk van het parlement en het politieke stelsel. Dit betekent dat langetermijn visies zo onderuit gehaald kunnen worden en budgetten gekort worden. Bestuurders van een ProRail of NS weten dit en om hun ass te coveren, denken deze ook maar in kortetermijn oplossingen (dus geen oplossingen voor problemen, maar symptoombestrijding) en doen ze er alles aan om het politieke stelsel te plezieren (denk aan het spotje van ProRail en NS).
Het effect nu met dit is dat het een neerwaartse spiraal creert: nog meer korte termijn oplossingen, nog meer problemen, meer symptoombestrijding and further on.