axie schreef op 1 juli 2024 20:59:
[...]
Er wordt hier zoveel onzin gepost op dit forum. Mensen kijken naar de NL'se situatie om te beoordelen of EV al dan niet een succes wordt (op de BOVAG website als indicator gebruiken). Hier moet ik zo om lachen.
Het waren niet de Duitsers, het waren niet de Japanners of Koreanen die van de EV een succes maakten, het was Elon Musk die de grote autofabrikanten zoals de Duitsers dwong om Electrische auto's te gaan aanbieden. Inmiddels is dat ook achterhaalt. De chinezen zijn op dit moment bezig om wereld dominantie te creeeren op EV gebied. Dat lukt ze nu aardig. Op dit moment wordt al meer dan 40% van alle nieuwe auto's in China (een markt van 20 Mio nieuwe auto's per jaar, meer dan de EU met zo'n 10 mio auto's per jaar) electrisch. Wil je dus beoordelen of EV een succes wordt, dan moet je naar China kijken. Zij zetten alles op alles om van de EV een succes te maken en dat lukt ze ook aardig.
Op dit moment is het grote probleem voor snellere adoptie bij EV's de prijs en het rijbereik. China en specifiek BYD is bezig om laag geprijsde EV's op de markt te brengen, zie ook de BYD Seagull. In china aangeboden voor 10k dollar, en hier waarschijnlijk rond de 20k.
Er is nu tijdelijk een groei vertraging in Europa en VS (maar nog steeds 15-20% groei EV per jaar), maar linksom of rechtsom zullen de chinezen de rest van de markt dwingen om ook betaalbare EV's te gaan aanbieden. De eerste modellen zullen volgend jaar op de markt komen. De Duitsers volgen een jaar later is mijn voorspelling.
Niet zozeer de groene hobby's zoals Midas mij betichte, maar de harde economische wetten, namelijk dat de EV goedkoper gaat worden dan de verbrandingsmotor zullen mensen ertoe brengen om een EV te gaan aanschaffen. Mede ook geholpen nu door de lage lithium prijzen (batterij prijzen) en de komst van de vaste stof batterijen.
ps: zelfs Roeleveld begrijpt bovenstaande. In de trading update wordt ook melding gemaakt van goedkopere EV modellen volgend jaar en dus meer groei.