Kaviaar schreef op 29 maart 2024 10:10:
De toekomst ontsluiten: oplossingen voor het tanken van waterstofmobiliteit
28 maart 2024
De kwestie van vloeibare waterstof komt neer op de verhoogde dichtheid van vloeibare versus gasvormige waterstof. Er zijn ongeveer 8 hogedruk-gasbuistrailers nodig om dezelfde hoeveelheid waterstof te leveren als één vloeibare cryogene waterstoftrailer. Dit leidt tot lagere transportkosten en lagere kosten van opslaginfrastructuur op de locatie van de eindgebruiker, op basis van een dollar per kilogram voor vloeibare waterstof.
Plug is enkele jaren geleden begonnen met het leveren van vloeibare waterstof aan onze klanten voor materiaalbehandeling en we produceren het nu zelf. Wij transporteren, leveren en slaan de vloeibare waterstof op buiten de grote distributiecentra van onze klanten. We zien nu een soortgelijk model spelen in stationair energie- en commercieel transport, waar we waterstof beginnen te transporteren en op te slaan om wagenparken van bussen, bestelwagens en vrachtwagens met opleggers van brandstof te voorzien.
Maar het bouwen van vaste tankstations is zeer arbeidsintensief. Wanneer veel van onze klanten beginnen met proefprogramma’s voor de transitie naar waterstof, ontwikkelen ze hun markt en hun klantenbestand. Het hebben van een brugoplossing is cruciaal om de bal aan het rollen te krijgen. Om aan die behoefte te voldoen heeft Plug onze autonome cryogene waterstofdispenser-oplossing ontwikkeld. De trailer kan snel worden afgeleverd en ingezet – en kan eenvoudig worden verplaatst als de klant besluit van locatie te veranderen, zodat er geen activa achterblijven. Met het ‘tankstation op wielen’ kunnen klanten waterstof in kleine programma’s gebruiken om het concept te testen voordat ze hun hele wagenpark ombouwen naar waterstofbrandstof.
Plug's draagbare tanktank
De draagbare tanker van Plug functioneert als een verplaatsbaar tankstation, uitgerust met een cryogene vloeistofopslagtank, een cryogene vloeistofpomp en een cryogene verdamper. Deze componenten werken samen om de waterstof als vloeistof op te slaan en vervolgens te verwarmen om gas onder hoge druk aan de waterstofdispenser te leveren. Het systeem beschikt ook over een temperatuurregelcircuit om te voldoen aan de brandstofprotocolnormen, samen met veiligheidsmaatregelen zoals noodstopmogelijkheden en vlam- en gasdetectoren. De draagbare tanker biedt verschillende voordelen. Het biedt een kosteneffectieve infrastructuuroplossing en een snelle marktintroductie, omdat het binnen een paar dagen ter plaatse operationeel kan zijn. Hierdoor kan hij ook snel en eenvoudig worden verplaatst. Bovendien biedt het tanktijden die vergelijkbaar zijn met die van traditionele diesel, waardoor chauffeurs een vertrouwde ervaring krijgen.
Specificaties waterstofmobiliteit tanker
De afgelopen jaren heeft Plug strategische overnames gedaan van bedrijven en technologie die ons naar deze plek hebben geleid. Bedrijven als ACT en Joule hebben tientallen jaren ervaring op het gebied van cryogene technologie en liquefactie meegebracht, waardoor Plug sprongen voorwaarts kon maken in de tijdlijnen van de technologieontwikkeling. De kracht van Plug is onze end-to-end-oplossingen: van de productie en het vloeibaar maken van waterstof tot leveringsvloten en opslag op locatie – en vervolgens de energieopwekking via brandstofcelproducten uiteraard. Als u meer wilt weten over het gebruik van onze draagbare waterstofmobiliteitsbrandstof voor uw wagenpark, neem dan vandaag nog contact met ons op.
www.plugpower.com/unlocking-the-futur...Een slimme zet !