boothram schreef op 4 maart 2024 19:41:
ik dacht te lezen bij splash dat een Saverijs eventueel wel een hoger bod zou doen voor iedereen, als ze daardoor 'gedwongen' worden, dus als erkend wordt dat euronav schade heeft geleden door het vervallen bod van euronav. hoeveel die schade is, kan ook 0 zijn of onderhandeld of door bevoegden vastgeqsteld. Dan moet CMB wel die schade vergoeden, overigens geen groot probleem.
Dat cmb nadien nog meer waard wordt: ja. dat je als aandeelhouder die niet verkocht ook dat inschrijvingsrecht krijgt normaal. 2 keer krijg je het nooit.... tenzij je nieuwe aandelen koopt na je aandbieding aan bod.
Dit is deelds hpothetisch: in de veronderstelllng dat CMB inderdaad een active vergoeding aan euronav vanweg frontline kwijtscheld, en dat aan de euronav aandeelhouder moet vergoeden. De hoogte kan veel later worden bepaald. maar dat kan door een genoteerd recht, waarom niet als korting op nieuwe aandelen...Let wel men moet al dan niet vrijwillg het eens worden over eventueel geleden schade.
De koers na afloop schatten? ja, er speelt zoveel:vandaag heel wat spot, ook van tankers internationaal rond 50000, kortom uitstekend. Bij de overname can CMBT heeft men ook schattingen gemaakt voor toekomstige P&L: indien die juist zijn is de koers van CMBT nog veel te laag, wat nog niet betekend dat je meer kunt krijgen, maar wel mag hopen op een stevig rendement.
Het is geen zekerheid dat je nog een complementaire coupon krijgt, of dat je even goedkoop kunt herkopen. Niets is evident! Indien de schade van de vlcc ruil erkend wordt, ja dan moet die vergoed worden. Indien de aankoop van CMBT betwist wordt, omdat men denkt dat teveel werd betaald of dat onterecht een meerderheid werd behaald, dan denk ik dat dat niet meer annuleerbaar is. over de prijs heronderhandelen of tenietdoen: denk het niet, al kan men dat wel wensen, om een concurrerend bod een kans te geven.