JustRevisited schreef op 7 december 2023 11:18:
We weten inmiddels dat er een long-short fund van JP Morgan is met daarin 86 long en 86 short posities.
Binnen de long posities zit onder andere Stellantis en bij de shorts zit TomTom. Posities zijn nooit groter dan ongeveer 2%, anders wordt het onevenredig en bij TomTom zitten ze nu 1,9% short. Die positie is tegen de 18 miljoen euro aan, dus zo’n 5% van het totale gewicht van de long+short portefeuille en 10% van de short portefeuie, wat veel is als je 86 posities hebt.
Ik denk dat ze per aandeel een agressief algoritme hebben dat handelt. Dus 2x 86 stukjes software. Bij een long is dat kopen op dips en verkopen bij euforie of weerstanden en bij een short is dat hard verkopen bij angst in de markt of bij lage volumes (dan is de relatieve impact groter).
En dan misschien 1 overkoepelend algoritme er overheen dat de balans bewaart tussen de verschillende 172 fondsen.
Het algoritme is gevoed met allerlei TA. Zo zien we dat nu voor de derde keer op rij de 6 euro steun is getest. Ook is ie niet te beroerd om de eigen posities te beschermen, door blokken in de laat te gooien op weerstanden. Ook reageert het algoritme sterk op laag volume.
Ook kennen dit soort algoritmen tegenwoordig AI en speech recognition. “ trading algorithms incorporate natural language processing, including speech recognition, to gauge market sentiment. They analyze news articles, social media, financial reports, and other sources to gather information about the market. These algorithms aim to understand the prevailing sentiment, helping traders make more informed decisions. The data can be sourced from various platforms, including financial news websites, social media platforms, and official financial statements”. [ Niet teveel zeiken dus op het forum ;-) ;-) ] Dit maakt ook dat het belangrijk is dat TT frequent positief nieuws deelt dat ook een bepaald bereik heeft.
Het algo was eigenlijk slapend en werd ‘wakker’ toen na de Q3 cijfers die precies volgens verwachting waren, het volume opdroogde. Toen ging ie vol op het orgel om de bodem van de koers te zoeken in een lege markt en stuitte op de 5,11. En zit met een scheve positie.
Het algoritme is een nasty motherfucker en reageert op elke kwetsbaarheid in een aandeel. Gelukkig heeft deze ook een aandelen inkoop getriggerd door TomTom. En hij heeft shorts opgebouwd terwijl de koers een euro opliep (om de eigen positie te beschermen) en zit daardoor nu tegen de eigen max aan van wat binnen die 350 miljoen een overwogen positie is. De helft is long en de helft short dus er zijn voor 175 miljoen aan short posities en daarvan is tomtom nu 18 miljoen = 10%.
De aandelen inkoop van TT gaat nog door tot de zomer en als het algo van JP de stukken niet opvangt, wie dan wel? Mij lijkt dat het algoritme (dat geen emotie kent) dan gewoon zijn verlies neemt.