bootrham schreef op 14 november 2022 13:17:
call option leasing
bnp heeft een overeenkomst met japanse bank om mee te dingen in call optio neasing.
Dit is het type 'leasing' die bij euronav als een verkoop wordt geboekt.
indien die opties worden uitgevoerdkan dat per schip een serieuze meerwaarde opleveren. voor de 3 vlcc 14 jaarongeveer bij einde contract kan dat oplopen tot 60-80 miljoen, wat die iets oudere schepen nu meer waard zijn dan bij de transactie...
ze werden verkocht aan 42 milj /stuk en het contract kost jaarlijks 700 miljoen finacieringskost
Inidien ze hun optie uitvoeren (kon na 1 jaar al) kunnen ze wellicht per schip 15 miljoen meer krijgen, (bij terugkoop aan verkoopkoers, wellicht vooziet kontract nog goedkoper terugkoop, bv aan restfinanciering, en dan reken je eerder 34 milj winst per schip) en hun financieringskost vermijden...
Ze zouden dat beter doen vooraleer te fuseren, en 50ct dividend extra uitbetalen...De belgische belastingbetaler heeft daar recht op en euronav de centen...
Actuele waarde van vlcc van 14 jaar: ong 50 milj.Die leasing loopt al 33 maanden van de 54, dus al 60% betaald..restfinanciering 40% of zowat 16 miljoen per vlcc? bij verkoop aan 50milj ..(maar waarom verkopen, gew0on aan die prijs boeken...)
Klopt die redenering?