*JustMe* schreef op 15 oktober 2022 12:15:
[...]
Dit is wat gisteren over bovenstaande is verteld WB.
MAPS ALIGNMENT Dit is de reorganisatie waarin maps voor automotive en Enterprise meer een geheel wordt en waar gereorganiseerd is dankzij artificial intelligence. Daar zou 40 miljoen euro mee bespaard worden en de helft zou ge-herinvesteerd worden.
Inmiddels weten we dat TT op punt staat Enterprise producten te lanceren voor nieuwe markten en sales teams heeft klaar staan. Dit moet het Enterprise segment weer laten groeien. Daar is waarschijnlijk het grootste deel van die 20 miljoen (de helft van 40) in gaan zitten. Ook wees iemand erop op dit forum dat er een 5 miljoen release in de reorganisatie voorziening was, omdat mensen intern hebben kunnen solliciteren naar functies en daardoor niet van een ontslagregeling gebruik hebben gemaakt. Het zou gaan om ‘heel significante’ groei van het marktpotentieel (adressable market) en meer horen we 2 nov op de CMD.
OUTLOOKIn absolute bedragen is makkelijker praten dan percentages:
De opwaartse bijstelling van cashflow in 2022 was 15 miljoen euro. De neerwaartse bijstelling van cashflow in 2023 was 25 miljoen euro. Per saldo gaat dit hele verhaal dus over 10 miljoen euro.
2022 ligt hiermee ook ruim hoger dan wat analisten verwachtten, die dachten dat tomtom dit jaar 40 miljoen euro (8% van de omzet) zou interen op de cash. Dat is niet gebeurd. De netto kaspositie is nu in Q3 2022 hoger dan wat analisten verwachtten waar deze in Q4 van *volgend* jaar zou uitkomen.
De opwaartse bijstelling 2022 komt door 15 miljoen meer operationele omzet in Automotive. De neerwaartse bijstelling 2023 komt ook door 15 miljoen automotive operationele omzet. Precies hetzelfde bedrag dus. De resterende 10 miljoen euro komt door hogere lonen om inflatie te corrigeren. Dat wordt gecompenseerd met prijsverhogingen bij contractverlengingen en nieuwe contracten en dat gaat dus geleidelijk.
Voor context: TT gaat uit van meerjarige groei in automotive, gesteund door het orderboek. Alleen is deze groei voor 2023 gezet op 15% ipv 20%
omwille van voorzichtigheid.* Daar komt die 15 miljoen vandaan. Het is nog steeds een groeiende divisie met groeiend orderboek nu Hyundai erbij is gekomen en ook het marktaandeel zal de komende jaren blijven stijgen is gezegd. De brutomarge voor de groep als geheel ligt nu op een mooie 82% en gaat langjarig naar 85% door hoger component van software in de omzet.