pwijsneus schreef op 11 september 2022 09:17:
[...]
Dit doet mijn wenkbrouwen fronzen;
youtu.be/eG6kDib33N4?t=521Krijg sterk de indruk dat jij, boem, justme in het verleden zijn blijven hangen.
Voor mij is het duidelijk dat het noodzakelijk is dat TomTom in data betaald wordt, anders wordt er afbreuk gedaan aan de diensten zoals bv traffic of ADAS(HD)-map die TomTom aanbied. Dat is een wisselwerking, die producten werken niet goed zonder binnenkomst van absurd grote hoeveelheden datasets. Een partij als cariad of hyundai kunnen die leveren. Voorheen deed Apple dit ook, maar apple vond de backbone niet goed.
In bovenstaand filmpje hoor je dat Cariad net zoals alle andere autobouwers alles op termijn
in-house willen hebben. In 8 jaar moet het cariad toch zelf ook wel lukken om uit te rekenen waar je moet gaan chargen, of een ADAS functionaliteit te maken op basis van de zelfgemaakte HD_maps. Dus wat is de onderscheidende factor, relevantie of toegevoegde waarde van TomTom nog in 2030??
Die fee per auto tot 2030 kunnen we denk ik wel vergeten. Terwijl tegelijkertijd wel prijserosie plaatsvind voor de traditionele producten van TomTom, de SD_maps en traffic. ISA een grote flop, hier is HERE er grotendeels met de buit van door gegaan. Zo'n 80-90% van de te vergeven markt is niet naar TomTom gegaan. Echter, of dat veel oplevert is ook nog de vraag. Een maximale snelheid in beeld toveren is noodzakelijke/verplichte feature, maar geen oplossing waar een autobouwer euro's voor per jaar gaat betalen schat ik in. Geloof dat HERE op dezelfde manier struggelt met het businessmodel als TomTom dat moet doen als beursgenoteerd bedrijf.