Krustie101 schreef op 26 mei 2022 10:45:
[...]
Tot voor 2 jaar werkte ik vooral als Java developer maar tegenwoordig stuur ik software teams mee aan voor frontend en backend projecten. Ik werk nu intern voor een bedrijf maar heb ook jarenlang voor een software consultancy bedrijf gewerkt.
Stack Overflow wordt in mijn wereld toch bijna dagelijks door developers gebruikt om problemen rond software code mee te helpen oplossen. Zelf gebruik ik het nog meermaals per week. Dat is echter niet betalend.
De beschrijving van Calendar is vrij accuraat, maar op een bepaalde manier iets te negatief voor developers :-). Soms is de documentatie van software libraries niet voldoende of onduidelijk (niks mis mee, je kan niet alles documenteren) en dan is het normaal dat je gaat kijken hoe collega's bepaalde zaken opgelost hebben. Kort door de bocht is SO een collectie van threads waarbij iedere thread gestart wordt door een vraag van bvb een software developer rond een concreet technisch probleem. Daar kunnen andere developers dan op antwoorden en verdere commentaar geven.
Je moet antwoorden wel kritisch lezen, maar voor de meeste onderwerpen is er voldoende kritische massa om zinnige antwoorden te krijgen.
Op deze manier wordt Stack Overflow een knowledge base.
Zonder platforms zoals Stack Overflow, zou software ontwikkeling veel trager verlopen. Dit is echter gratis.
De betalende versie van Stack Overflow is bedoeld voor teams binnen bedrijven en biedt betere ondersteuning om die knowledge base te structureren, de kwaliteit ervan te verbeteren en te integreren met andere tools zoals Slack, Microsoft Teams, Github en Jira (issue tracking).
Slack wordt gebruikt als een communicatiekanaal tussen software teams of groepen developers, meestal rond concrete projecten of software libraries. Daarin kunnen natuurlijk ook technische problemen besproken worden maar het is niet echt een knowledge base.
Github doet inderdaad aan code hosting maar voor elk software project heb je bij die code repository ook een issue tracking systeem en de mogelijkheid om een wiki toe te voegen.
Qua knowledge base heeft SO gewoon een heel grote naambekendheid.