*JustMe* schreef op 11 januari 2022 11:29:
[...]
TT heeft in de jaren tot aan de covid uitbraak de consumer omzet zien dalen en business to business omzet zien stijgen. Het track record van tomtom als business to business bedrijf is dus niet slecht. Met uitzondering van 2020/2021. Die chiptekorten lossen zich op in de loop van dit jaar.
Hoe kon Mobileye wel groeien? De Tier1 leveranciers aan autofabrikanten (de Continentals e.d.) hebben niet scherp genoeg opgelet toen chiptekorten gingen ontstaan en kochten te weinig in vanwege het ‘just in time’ delivery principe om kosten te besparen. Daar ondervinden autofabrikanten en TomTom nadelen van.
Er zijn partijen die dit beter voor elkaar hebben. Bijvoorbeeld Tesla dat rechtstreeks inkoopt. En ook Mobileye heeft haar eigen inkooptraject bij STMicroelectronics. Daarnaast zijn dat geavanceerdere chips dan degenen waar tekorten aan ontstonden.
Maar goed, de omzet Automotive is nu zo laag dat daar nu alleen maar upside in zit. We zitten dik onder 2019 qua omzet terwijl het marktaandeel wel groter is dan in 2019. Daar moet een hefboom effect in zitten. Ik denk dat we nu bij automotive op 50% zitten van het omzetniveau dat het op dit moment had kunnen zijn.