Beperktedijkbewaking schreef op 14 oktober 2021 23:04:
[...]
Je hebt volkomen gelijk. Ik schreef in de 'cc-draad' vandaag al over TT's geringe pricing power.
Ik volgde in het verleden (zo ongeveer tot 2019) steeds het aantal connected auto's met TomTom-navigatie aan boord, hetzij in-dash of met een all-in pnd (plus wat apps). Dit adhv diverse gegevens (of uitlatingen) en soms wat aanvullende rekensommetjes.
Dat aantal begon zo'n 10 jaar geleden met pak 'm beet 1 miljoen auto's, geleidelijk stijgend tot ongeveer 10 miljoen in 2016/2017 en ruim 20 miljoen actueel (nog) rondrijdende connected voertuigen in 2019. Ik noem dit even uit 't blote hoofd, heb nu geen zin mijn eigen oude notities of iex-postings op te zoeken, het gaat om de orde van grootte.
De operationele automotive omzet steeg mee, via iets als 170 miljoen in het tussenjaar 2016 en 250 miljoen in 2017, tot ca 371 miljoen in 2019. Omdat het ook om pnd's gaat (zeker in het verleden) moet je daar de operationele C&S omzet bij Consumer bij optellen. Daarvoor gebruik ik ooit door @boem! (Martin) genoemde getallen: 94 miljoen in 2016 en 2017 (in 2017 vond de omslag naar dalende defrev bij consumer plaats), en ca 36 miljoen in 2019.
Automotive en Consumer opgeteld: ca 300 mio in 2016/2017 en 407 mio in 2019.
Dat is allemaal SD-omzet (incl. traffic). Delen door de genoemde voertuigaantallen leidt tot de conclusie dat de opbrengst per auto ongeveer 25-30 euro per jaar bedroeg, en in de loop der jaren eerder gedaald dan gestegen is, tot ca 20 euro in 2019.
Vermoedelijk is het bij veel contracten nog wat lager (bijv. bij de 7-jarige looptijden voor sommige Hyundai/Kia modellen, per jaar gerekend). En in een rekenvoorbeeld voor all-in pnd's noemde TT een aantal jaren geleden een C&S omzet van ca 50 euro, uit te smeren over de 'lifetime' (toen boekhoudkundig 4 jaar, nu 3 jaar).
Neem voor de huidige prijsstelling bij nieuwe auto's dus maar een 15 à 20 euro SD-omzet per jaar als basis. Voor ADAS level 2 of 3 komt daar iets bij, maar veel zal dat niet zijn. Voor TT is vergroting van het marktaandeel al jaren doel nummer een, niet de winst.
Voor ADAS level 4 en HD maps is de toekomstige prijsstelling nog helemaal in de mist gehuld (vermoedelijk ook voor TT zelf), maar op dit moment totaal irrelevant gezien de voorlopig nog verwaarloosbare omzetten.