nine_inch_nerd schreef op 6 september 2021 22:10:
Transitie!
Zakelijkheid domineert, ook bij Nederlanders op Duitse autobeursAutostad München staat deze week in het teken van mobiliteit, met de internationale autobeurs voor het eerst in de beurshallen van de Beierse stad. Nog altijd wordt er gepronkt met continu gepoetste auto’s. Maar nu zijn het elektrische varianten. Sommige automerken blijven weg. De stands van Duitse reuzen zijn aanzienlijk kleiner dan vroeger.
Wakker geschud
‘De autobeurs van de voorbije jaren is een achterhaald concept’, zegt Bart van der Weiden, directeur van Nedschroef, dat sinds jaar en dag bouten en moeren levert voor de autoindustrie. ‘De Duitsers zijn wakker geworden. Paardenkracht verliest aan betekenis. Jongeren willen niet meer scheuren, ze willen hun vorm van mobiliteit kunnen kiezen.’
De organisator van de IAA is nog gewoon de VDA, de machtige Duitse vereniging van de automobielindustrie. Nog steeds worden volop nieuwe modellen van auto’s gelanceerd. Maar consumenten zijn pas aan het einde van de week welkom. De nieuwe naam is IAA Mobility. Er is opvallend veel aandacht voor fietsen en andere vormen van milieuvriendelijk vervoer.
Maar een poging om op een e-scooter naar de beurs te komen strandt meermaals. Batterij op bij de ene scooter, geen snelheid bij de ander. Tempo is nodig want de beurshallen blijken een stuk verder dan voorspeld op de app. Zo ver zelfs dat de scooter daar niet geparkeerd mag worden. Terugrijden, nieuwe scooter, ander merk, om uiteindelijk via een onverhard bospaadje langs een snelweg na anderhalf uur te arriveren.
Autoluwe autostad
Het 'Freude am Fahren' van BMW domineert hier nog. München grijpt deze week wel de kans om te experimenteren met een autoluwe binnenstad. Er is een speciale rijstrook voor e-auto’s en e-bussen en andere vervoersmiddelen om te testen. Delen van de binnenstad zijn afgesloten. Op pleinen presenteren bedrijven hun mobiliteitstoekomstmuziek aan burgers.
De toekomst van de auto-industrie, de toeleveranciers en de strenge milieueisen uit de politiek zijn in de beurshallen het gesprek van de dag. De bedragen die worden geïnvesteerd zijn immens, productievolumes stagneren en bij veel toeleveranciers staan de winstmarges onder druk.
Wervelwind in sector
‘De auto-industrie gaat door een wervelwind’, zegt Jan Maser, partner van adviesbureau Roland Berger, die over is uit Düsseldorf. ‘Toeleveranciers vragen zich af welke rol ze willen spelen. De aandrijftechniek van een auto op stroom bestaat uit 250 onderdelen, tegenover 1500 waaruit een verbrandingsmotor is opgebouwd. Veel middelgrote Duitse bedrijven zijn verbaasd over de snelheid van de omschakeling naar elektrische mobiliteit, bleek uit ons onderzoek.’
‘Niet meedoen betekent de dood’, zegt Van der Weiden van Nedschroef. Maar er komen andere mooie bedrijven voor in de plaats, zegt de Nederlandse autoveteraan Eddy van der Vorst, wijzend op de zes Nederlandse bedrijven die op zijn European High-Tech Pavilion staan. ‘Nieuwe technologiebedrijven die midden in de transitie staan’, zegt Van der Vorst terwijl hij in een tosti hapt. ‘De nadruk lag vroeger op hard rijden. Nu staan veiligheid, comfort en gevoel centraal.’
Bier, dirndls en lederhosen
Op het oranje Holland High Tech-paviljoen zegt Bart Hendrix van de branchevereniging RAI dat de relatief bescheiden omvang van de Nederlandse automobielindustrie nu een voordeel is. ‘We zijn flexibel, innoverend en in staat tot snelle aanpassing.’ Ook hij kreeg minder klassieke toeleveranciers mee, maar juist meer technologiebedrijven.
Natuurlijk is het niet alleen maar zakelijkheid. Kanselier Angela Merkel komt de beurs dinsdag openen met een deftige netwerkavond voor de insiders na afloop. Van der Vorst is woensdag gastheer op een feestelijke avond in Augustiner am Platzl, een bierbar waar de obers doorgaans in lederhosen lopen en vrouwen in traditionele dirndl.