basinclab schreef op 22 februari 2021 10:52:
cashflow breakeven
in voorgaande post was sprake van 'cash breakeven '
dat houdt in dat men afschrijvingen en waardeverminderingen niet meetelt...
die moeten dan als verlies geboekt worden. Dat kan belangrijke negatieve gevolgen hebben: noodzakelijke reorganisaties, vertrouwen door de banken en klanten, continuiteit...,
ik denk dat daarvoor frontline overgegaan is tot de verkoop van 2 lr2...aan zeer goede prijzen, maar misschien niet met plezier.
met jaarlijks 300 miljoen afschrijvingen zou cash brreakeven een verlies betekenen van 1,5$/aandeel in de boekhouding en 0.7% vermindering van nav (1 jaar veroudering=1,4 miljard, 1 jar afschrijvingen is 270 miljoen.. Let wel: de leningen zijn verder betaald en verlies betekent in dat geld alleen minder groei incash..
Wel is het soms nodig investeringen te doen....Een deel is dan wellicht ten koste van de cash..
indien er geen investeingen gebeuren (capex capital expenses) dan stroomt er heel wat geld binnen, ok in (zwaar) verlieslatende bedrijven.
ik denk dat in q1 een redelijk positieve cashflow zal hebben,: cash breakeven op de spot en winst op de termijncontracten. de tce/dag die gepubliceerd wordt bij de kwartaalresultaten is veel hoger dan die bij de spottarieven : het zijn de waarden die gehaald worden na de 'voyage', rekeening houdend met de kosten en niet de gefactureerde voorziening. Indien Euronav zijn brandstof meebrengt van houston of rotterdam naar de oceania bv, dan is er een prijsverschil van 50$ vat + een hoeveelheidskorting . Dan zijn ze misschien nog wel 10% duurder in bepaalde periodes van het jaar (niet altijd) maar door trager te varen kunnen ze dat compenseren... Vandaar dat ze TCE/dag publiceren voor vlcc van bv. 22000... de cash breakeven is dan de breakeven 28000 - afschrijving 14000 = 14000 ...
natuurlijk, dit is op de varende boten, je moet er wel drydockkosten van aftrekken...en rekening houden met niet-betaalde periodes... Ik denk dat ze op de spot ook zowat op cash-breaeven zullen komen, door relatief hoge drydockkosten en dank zij kleine capex...(wat nog dient betaald voor de nieuwe vlcc wordt geleend, voor de 2 suezmax denk 27000 000 $ voor te schieten+ eventueel aandeleninkopen 50 miljoen niet meegerekend )