Lionel50045254 schreef op 4 mei 2020 16:16:
Ik heb de hele analisten call afgeluisterd en aantal zaken vielen me op die ik heb meegschreven;
- jan/feb waren ramp, omdat leveranciers als Zalanda, maar ook veel uit Asie de effecten van Corona eerder zagen en dat werkte door in de bestellingen. Analisten vroegen sterk door naar de maand april, en daar lag de omzet op Parcel ver boven 20%.
- Ze verwachten een groei voor Parcels tussen 7 - 9 % voor het hele jaar inclusief dus de slechte jan/feb maanden
- Spring doet het beter dan vorig jaar gedreven door meer E-commerce in Europa.
- Amazon heeft nog geen groot effect.
- Het depot in Belgie gaat open in 2021
- Er zijn extra kosten voor de 1.5 meter (een blijvertje dus).
- Veel kosten voor ziekteverzuim, alleen POSTNL hanteert een ruim begrip voor ziekteverzuim en in april zagen ze een sterke daling van het ziekteverzuim.
- Het werkkapitaal is verder verbetert door focus op DSO (debiteuren) en goede afspraken met leveranciers die op vaste tijdstippen worden betaald.
- Er is doorgevraagd over het zo geheten "multi-vendor' waarbij leveranciers kiezen voor meerdere bezorgers. PostNL gaf toe dat dit gebeurt, maar....dat komt omdat de piekbelasting zo sterk was dat POSTNL het niet meer aan kon.
- De besparingen zullen sterk zichtbaar zijn in Q2 en Q3
- De integratie verloopt zeer succesvol en er bestaat geen twijfel dat de uitgangspunten ook volgens tijdschema geleverd gaan worden (lees: besparingen en voordelen)
- De volumedaling zal max 10% zijn over het hele jaar.
- 1 analist van jeffries was zo slim om te vragen waarom de verkiezingen wel in dit kwartaal als reden werd opgegeven en niet 1 jaar eerder als upside...hahaha. Vraag werd handig gepareerd!
- PostNL heeft drie piek tarieven (end year/end day/end thuesday) Door goed te sturen zien ze dat pakketjes over alle dagen zich beter verspreiden, waardoor de belasting ook afneemt.
Per saldo verwacht ik dat de analisten allemaal hun koersdoelen we handhaven. De outlook KW2 is erg conservatief kwam uit de analisten call, maar dat komt omdat POSTNL gewoon de pandemie niet goed kunnen inschatten en de impact op het consumentenvertrouwen.
Ik zou graag op dit forum wel eens een goede analyse willen zien dat mensen gaan rekenen om zo tot een goede EBIT te komen.