de koe schreef op 5 februari 2020 21:54:
fd.nl/ondernemen/1333563/schrikmomentjeSchrikmomentje
De beleggers in het aandeel TomTom zijn soms wat schrikachtig. Bij de publicatie van de resultaten over het vierde kwartaal van 2019 bleek dat weer. Kort na de opening van de beurs stond het aandeel TomTom bijna 8% lager. De meest voor de hand liggende reden was de omzetdaling van 10% die de kwartaalcijfers lieten zien.
De daling wordt vooral veroorzaakt door de krimp bij de verkoop van navigatiekastjes. Maar daar schrikken de beleggers waarschijnlijk niet van. Het bedrijfsmodel rond de navigatiekastjes is al jaren geleden geïmplodeerd en de omzet uit de tomtommetjes krimpt ieder kwartaal. TomTom moet het dezer dagen vooral hebben van de levering van navigatiesoftware aan de auto-industrie.
En daar zit de echte zorg: de omzet die TomTom boekte bij de autofabrikanten is in het vierde kwartaal met 6% gedaald, na een daling van 7% in het derde kwartaal. In de eerste helft van 2019 groeiden deze activiteiten nog. De belangrijkste groeimotor van TomTom lijkt te haperen.
Lijkt, want volgens het bedrijf zelf is de werkelijkheid anders. TomTom groeit nog steeds, ook in de auto-industrie. Het probleem is dat het bedrijf slechts een deel van de verkoop aan de autofabrikanten onmiddellijk als omzet mag boeken. Sinds 2018 schrijven de boekhoudregels voor dat de omzet uit software geleidelijk over de looptijd van het contract bijgeschreven moet worden.
Wat bijgeschreven mag worden - en wat voorlopig als uitgestelde omzet op de balans geparkeerd moet worden - verschilt van contract tot contract. TomTom moet die contracten bovendien ieder kwartaal weer opnieuw beoordelen. Daardoor kunnen de geboekte en de uitgestelde omzet per kwartaal flink fluctueren.
Zo had TomTom in het vierde kwartaal een omzet van €69 mln uit de verkoop van software aan autofabrikanten, tegen €73 mln in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat was de eerder genoemde daling van 6%. Maar de uitgestelde omzet bedroeg in 2019 €47 mln, tegen €23 mln in 2018. Als de uitgestelde omzet bij de gerapporteerde omzet wordt opgeteld, kantelt het beeld.
TomTom spreekt in dat verband van 'operationele omzet', en die is niet met 6% gedaald, maar met 20% gestegen. Analisten waren woensdag niet in paniek. Zij kennen het verhaal van de operationele omzet. Bij een deel van de beleggers ligt dat blijkbaar anders.
In de loop van de dag liep TomTom het koersverlies weer grotendeels in; het aandeel eindigde 1,5% lager. Maar het blijft een lastig verhaal voor het bedrijf, zodat schrikmomentjes ook in de toekomst niet uitgesloten kunnen worden.