voda schreef op 4 februari 2020 21:08:
Tijdens Tesla-hausse zien analisten meer in groeipotentie toeleveranciers
Aandelen Tesla TSLA$937,77+20,23% lijken deze week niet te stuiten. Opende het aandeel maandagochtend nog op een bedrag van $682,55 per stuk, dinsdag aan het einde van de Europese handelsdag gingen Tesla-aandelen voor meer dan $900 van de hand.
De laatste hausse begon vorige week met een tweetal positieve berichten. Eerst meldde Tesla een winst van $105 mln over het laatste kwartaal van 2019. Vervolgens deed de Japanse elektronicamaker Panasonic MAT1€10,71+13,93% een duit in het zakje door maandag te melden dat een batterijenfabriek in de Amerikaanse staat Nevada, die het samen met Tesla runt, winst maakt.
Astronomisch koersdoel
Die primeur, gevolgd door een astronomisch koersdoel van één Amerikaanse analist van $7000, gaf het aandeel Tesla maandag een slinger van bijna 20%. Ook gisteren bleef het aandeel in trek. Daardoor komt de totale marktwaarde van het bedrijf dinsdagavond met $164,6 mrd bijzonder dicht in de buurt van het veel oudere Toyota, dat ongeveer $226 mrd waard is.
Terwijl beleggers zich dinsdag om het aandeel verdrongen, plaatsten analisten vraagtekens bij de enorme waardering. Qua verkoopcijfers gaat de vergelijking met het Japanse concern in elk geval niet op, zagen een aantal van hen. Tesla verkocht in 2019 in totaal wereldwijd rond de 367.000 auto's, Toyota bijna 10 miljoen.
Halfgeleiders
Bovendien heeft het bedrijf van Elon Musk een vrij beperkt assortiment. Met drie direct te bestellen modellen en één type in een vergevorderd stadium van ontwikkeling, hebben Teslakopers minder te kiezen dan bijvoorbeeld bij Mini, de dochter van BMW die dit jaar alleen al vijf soorten auto's in de aanbieding heeft.
Thiemo Lang, beheerder van het RobecoSAM Smart Mobility Fund, merkt op dat beleggers op zoek naar rendement in elektrische auto's beter naar de toeleveranciers van onderdelen kunnen kijken.
Als voorbeeld verwijst hij naar een bouwer van halfgeleiders: het Amerikaanse ON Semiconductors ON$19,72-0,93% of naar de batterijen van Samsung SDI. Hun kracht, zegt Lang, is dat ze technologie aan alle autobouwers leveren. Aan Tesla, maar ook aan gevestigde merken zoals Volkswagen of Mercedes.
Miljardenboetes in Europa
'Autofabrikanten hebben de komende jaren gigantisch veel nieuwe technologie nodig. Zeker in Europa, volgens ons de grootste groeimarkt', aldus Lang. Dat komt omdat dit jaar nieuwe, veel strengere CO2-standaarden ingaan in de Europese Unie. Onder die regels riskeren autobouwers met iedere nieuwe auto die meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoot, een boete van €95 per teveel uitgestoten gram.
'De meest energiezuinige auto met verbrandingsmotor stoot nu 116 gram per kilometer uit, ruim 20 gram teveel', stelt Lang vast. 'Vermenigvuldig dat met het aantal nieuw verkochte auto's in Europa en je komt uit op tientallen miljarden aan boetes voor de sector. De enige uitweg voor autobouwers zijn nu dus hybride of elektrische motoren.'
Goedkoop lithium
Een tweede voorbeeld van een sector die volgens hem flink gaat profiteren van de honger naar elektrische auto's zijn batterijbouwers. Volgens Lang is er de laatste jaren zoveel lithium opgegraven, dat de prijs van het materiaal sinds 2018 is gehalveerd. Dat maakt batterijen goedkoper en dus ook elektrische auto's. Daardoor zal de vraag naar batterijen vanzelf groeien, zegt hij. Langs' Smart Mobility Fund investeert daarom onder meer in Samsung SDI, een batterijenfabrikant.
Wie een elektrische auto heeft, weet ook dat die opgeladen moet worden. Lucien Mathieu, analist bij Transport & Mobility, lobbygroep voor duurzaam transport in Europa, voorziet daarom een explosieve groei van het aantal laadpalen, in elk geval in Europa. Mathieu citeert een studie van de European Association of Electrical Contractors, een andere lobbygroep. Die becijfert dat de installatie en het onderhoud van laadpalen de komende jaren ruim 100.000 banen oplevert.
Subsidies vallen weg
Dat is weer goed nieuws voor makers van laadpalen zoals Alfen ALFEN€26,35+5,40% , dat in 2019 ongeveer 20% van zijn omzet uit de verkoop daarvan haalde. De rest van de omzet komt uit de bouw van transformatorhuizen bij zonne- en windparken en mobiele batterijopslag. Het op het Damrak-genoteerde aandeel boekte tussen maandag en het sluiten van de AEX een rendement van 8,5%, ruim boven het AEX-gemiddelde.
Dat de vraag naar elektrische auto's in Europa stijgt, is overigens geen garantie voor succes in de rest van de wereld. Beleggingsanalist Cor Blankestijn van ING merkt in een rapport voorzichtig op dat de vraag in de Verenigde Staten wel eens kan inzakken, als gevolg van het afschaffen van subsidies voor elektrische auto's daar. Een eenzelfde ontwikkeling gaf de verkopen van elektrische auto's in China vorig jaar al een flinke tik.
met infographs.
fd.nl/beurs/1333469/tijdens-tesla-hau...