bekeken schreef op 25 oktober 2019 14:25:
Op basis van de verstrekte cijfers en de verbale tekst van het persbericht, in combinatie met de informatie uit de conference call, zijn toch wel een aantal conclusies te trekken:
Continuing business heeft een high-digit margin. Uitgaande van 8-9% zou dit € 35-45 mln betekenen, tegen mid-single digit in Q3 2018 (€20-25 mln). De afschrijvingen en amortisatie bedragen ongeveer € 25 mln per kwartaal. Dan kom je uit op een EBITDA van € 60-65 mln vs ca € 45 mln. Dit is in overeenstemming met tot licht beter dan de taxatie van ING.
De covenant net debt (dus zonder de CBs) was in H1 326.7 mln. Er was positieve Free Cash Flow, dus de net debt zou iets naar beneden moeten zijn gegaan. Dit werd ook bevestigd in de conf. call. Op basis van de leverage ratio van 2.2, is de covenant EBITDA over de afgelopen 12 maanden dus minimaal € 145 mln. Dit was € 117.7 mln in H1 2019. In de conf. call zei de CFO ook dat EBITDA verbetering de main driver was van de verbetering van de schuld ratio.
Ook is uit de gegevens af te leiden dat Marine de main driver was van de verbetering met een double-digit EBIT margin versus mid-single digit in Q3 2018. Dit betekent dat de winstgevendheid in Marine 2-3x zo hoog is als een jaar geleden (ca € 35 mln in Q3 2019 versus ca € 12-13 mln een jaar geleden).
Land zit op een break even resultaat. Het gecombineerde resultaat sluit hierbij aan op de eerder door mij geschatte EBIT voor de groep van € 35-40 mln.
Bij een verdere verbetering van de resultaten en een positieve cash flow zal de schuldratio van Fugro in de komende tijd verbeteren, met name gedreven door een verbetering van de EBITDA. Daarnaast mag in de loop van 2020 verwacht worden dat Seabed verkocht zal zijn. Op basis van de consensus verwachtingen zal de EBITDA in 2020 boven de € 200 mln liggen (echter wel incl. het positieve effect van IFRS 16, wat bij de berekening van de covenant leverage ratio niet meegenomen wordt en incl. Seabed). Bij de huidige covenant EBITDA mag de schuld oplopen tot ca € 450 mln. Er is op dit moment dus zo'n € 100 mln ruimte in de schuld. Met de gegenereerde cash flow uit 2020 en 2021 plus de opbrengst van Seabed (en het belang in Global Marine) kan de € 190 mln convertible dus in november 2021 worden afgelost.
Ook werd de suggestie in de call gedaan dat Fugro een deel van de CB zou kunnen terugkopen. Dat wordt overwogen, maar er is nog geen beslissing over genomen. Uiteraard verhoogd het terugkopen van de CB de netto schuld voor de covenant, omdat de CB nu niet meetelt bij de berekening. Daar is dus nu wel ruimte voor.