TurBob schreef op 28 mei 2019 09:14:
Dit is 2,5 jaar geleden! Blijkbaar bent u tot die tijd altijd vertrouwen blijven houden in een eventuele verkoop aan Bpost? Na het afketsen had u simpelweg een eventueel verlies kunnen nemen van max 10%.
Het probleem is niet alleen PostNL, maar betreft ook Bpost, Deutsche Post, Royal mail en andere postbezorgdiensten. Ze hebben allemaal verschrikkelijke dalingen gehad. Dus misschien had PostNL wel gelijk dat het samengaan eerder een verslechtering zou opleveren dan een verbetering.
De pijn zit hem natuurlijk in de korte termijn winst van de beleggers, die een eventuele premie hebben zien mislopen. Dat is zuur inderdaad, maar wellicht terecht bezien vanuit het oogpunt van alle stakeholders.
De vraag is meer, wat gaat er niet goed in deze business modellen. Verplichting van dekking en bezorging met daarbij een zeer duidelijke daling van volume, is iets dat PostNL duidelijk nekt in de huidige tijd. Als je kijkt naar pure pakjespartijen als UPS, Fedex etc. die zijn een stuk stabieler.
Dus pas het business model aan. Als de overheid verplichtingen stelt ten aanzien van bezorging en dekking, dan moet hiervoor betaald worden. Geen enkele CEO kan met het huidige model een gezonde onderneming neerzetten. Overname Sandd is ook niet de oplossing maar een symptoom van de bloedende markt.