martinmartin schreef op 20 december 2018 01:35:
[...]
AB.
Het echte nieuws kan je vinden in de kwartaalcijfers met toelichting.
De ingeboekte waarde van een orderboek uit en bepaald jaar is een gegeven.
Deze waarde kan worden verminderd cq vermeerderd doordat de gekozen uitgangspunten niet aan de realiteit voldoen.
Het oormerken van deze omzet door de vermelding van de producent veranderd niets aan de hoogte maar raakt wel de kwaliteit van dat bedrag doordat daaruit blijkt dat TT ook in de USA voet aan de grond krijgt(zie Justin).
Tomtom heeft tot op heden twee correcties doorgevoerd bij die orderboeken.
1. Te lage take-rate zorgt voor extra omzet.
2. De veelvuldig besproken afboeking uit het orderboek van 50 mio.
Wat mij opvalt is dat jij aangeeft uit te gaan van een excelletje waarin je die orderbedragen hebt ingevoerd met looptijden van 3/4 jaar.
Het moet jou dan toch zijn opgevallen, dat de bedragen uit de kwartaalcijfers niet matchen met jouw inschattingen.
De grootste fout in jouw berekening zit in de doorlooptijd van de orders, door toepassing van deferred is de looptijd geen 4 maar 8 jaar.
Nu begrijp ik ook jouw voorzichtige inschatting voor Automotive de komende jaren.
Indien je vast wil houden aan 3-4 jaar neem dan ook de deferred mee als aanvullend orderboek. Dan zal je zien dat de groei minimaal 25% bedraagt de komende jaren.
Tweede opmerking die ik wil maken is dat het orderboek in de toekomst moeilijker te lezen zal zijn indien Tomtom geen extra info geeft welk gedeelte van het orderboek HDmaps betreft omdat HDmaps overwegend jaarcontracten zijn die door hun stapeleffect een 3/4 keer de waarde vertegenwoordigen van SDcontracten.
Om bij jouw gedachten te blijven een orderboek van 250 mio in 2018 wat enkel bestaat uit HDmaps vertegenwoordigt dezelfde waarde als 750/1miljard bij SDcontracten.