Beperktedijkbewaking schreef op 13 november 2013 21:38:
[...]
Zo'n gevoel bekruipt mij ook. Je hebt de 'echte' kaartenmakers (TT, HERE), navigatiespecialisten (TT, Garmin, HERE, Inrix en wat kleintjes), en zeer grote smartphone- en internetjongens (MicroSoft, Samsung, Apple, Google, ...). De laatsten doen zelf ook 'wat' ohgv maps en navigatie. Vele van deze partijen hebben allerlei onderlinge contacten, diverse (kleinere) contracten, en leveren aan of via elkaar, rechtstreeks of dmv. apps of 'kits'.
Toch, of desondanks:
- Er zijn al 5 jaar geen grote overnames op dit gebied meer geweest (afgezien van het middelgrote Waze). Bij MS+Nokia bleef HERE er zorgvuldig buiten.
- Er zijn ook geen echt grote vaste deals bekend, althans geen deals met nu al grote financiële consequenties. Het 4-jr gebruiksrecht van HERE door MS is ws de grootste, al zijn hier ook geen preciese bedragen bekend (iig minder dan de vroegere interne mapdoorberekening binnen Nokia?)
- De zg. 'keus' van Samsung/Tizen voor HERE blijkt binnen een dag (mede door dit ijverige forum) een storm in een glas water te zijn. Het is iets van een app of app-kit, wat
allen met/voor/via elkaar doen (ook TT). Niks schokkends.
Om al deze redenen heb ik inmiddels de volgende filosofie:
Vergeet de komende jaren maar een overname van TT als geheel of van de maps. De markt is er niet naar. De TT-Apple deal zal voorlopig strategisch, iets voor de LT (en vaag?) blijven. De concurrentie zal breed en divers blijven, iedereen probeert overal wat mee te snoepen. De app-stores vragen erom en lokken het uit. Apple verbetert z'n eigen kaarten, Google maps zijn er natuurlijk ook nog altijd...
TT moet hier gewoon mee verder op basis van eigen kracht en kwaliteit (Traffic, BusSol, eigen apps en nieuwe consumerhardware). En met een paar redelijk grote contracten die ze wel hebben, nl. bij automotive.
Commentaar welkom!