prinszicht schreef op 22 november 2024 09:46:
[...]Omdat jij het niet kan vinden, is het niet waar. Dan was het stoerdoenerij van een medewerker van ups nl.
B-to-B delivery is aantrekkelijk qua marge. In NL heeft PostNL, samen met anderen, een mooi marktaandeel in het zakelijk segment. Waar de usa zich kan specialiseren qua volume in zakelijk, is dat in nl meer verweven met de consumentenmarkt.
Dus kun je beredeneren dat voor het 1 het ander nodig is. Waarbij je dus niet alleen het volume koopt maar tegelijk de infrastructuur. Hierbij is het een overweging om klanten die geen klap toevoegen, af te stoten of simpelweg meer te laten betalen. Zie het voorbeeld van Amazon usa.
In een ander geval moet je als ups het opnemen tegen FedEx en DHL in de EU. Voor de contracten met bv Nike EMEA. Zonder logistiek netwerk. Daarna komen alle lokale partijen om de hoek kijken. Ofwel, je groeit marginaal.
Daarom is het zo logisch dat K het vuile werk opknapt met ids en PostNL. Dat maakt het uiteindelijk een heel interessante acquisitie voor een ups. Dan heb ik het over GLS waar PostNL onderdeel van is.
Waar we nu naar staan te kijken is de overgave van Herna aan dit plan zonder er ook maar iets tegenin te brengen. Want….. het lukt niet om briefjes winstgevend rond te brengen en we doen bol ook met een kleine investering in het Ahold concern.