Hendrik Roo schreef op 20 oktober 2024 09:01:
Om Grubhub wordt strategische redenen wordt er niet in Grubhub geïnvesteerd. JET kan op die manier haar schade door het verlies van marktaandeel aantonen. Een serieuze marktpositie zit wr niet meer in. De strategie is nu gericht op damage control. Grubhub is met 67 miljoen aandelen gekocht. Een groot deel van die aandelen wordt nu goedkoop teruggekocht. Van Grubhub wordt een sterfhuisconstructie gemaakt. Een flink deel van de Grubhub medewerkers is / wordt ontslagen. Dat scheelt in kosten en ook in aandelen die aan de Grubhub medewerkers moeten worden uitgekeerd. Als de FeeCaps worden afgeschaft, zuigt JET een paar honderd miljoen dollar per jaar uit de tent. Daarmee heeft Grubhub zelf de teruggekochte aandelen gefinancierd. Wat overblijft is:
- een klein winstgevend bedrijfje dat met Amazon potenties heeft en desnoods kan worden verkocht.
- een fikse schadeclaim op City of NY.
In de tussentijd is Grubhub ook nog een kleine luis in de pels. En door in marktaandeel terug te lopen, spelen de mededingsperikelen geen rol meer en komen Doordash en Uber ook weer als kopers in beeld.
Dat is de strategie. Persoonlijk kan ik me in deze strategie vinden. Hetv levert meer op dan de tent in een keer voor bijvoorbeeld 800 miloen te verkopen.