rood blauwe elepsis logo Belegger.nl
Aandeel

PostNL Koninklijke NL0009739416

Laatste koers (eur)

0,984
  • Verschil

    -0,001 -0,10%
  • Volume

    1.562.246 Gem. (3M) 1,6M
  • Bied

    0,982  
  • Laat

    0,992  
+ In watchlist

PostNL - oktober 2024

1.809 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 91 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Uniek 10 oktober 2024 10:55
    quote:

    gpjf schreef op 10 oktober 2024 10:24:

    150 pakjes gemiddeld per Nederlander ??? Dat lijkt me redelijk veel
    per huishouden schrijft hij maar lijkt me ook redelijk veel. Misschien ontvangen + versturen (retourneren)?

    Volgens ACM 623 miljoen pakketten verstuurd en 65 miljoen brievenbuspakjes in 2023

    www.thuiswinkel.org/kennisbank/kennis...
  2. forum rang 5 Uniek 10 oktober 2024 11:03
    quote:

    WaardeAandeel schreef op 9 oktober 2024 21:59:

    De postbezorging is voor het bedrijf al met al te duur geworden, zei de minister. Zonder versoepeling van de regels bestaat het gevaar dat PostNL simpelweg ophoudt met de postbezorging. Beljaarts: ‘Dat is een reëel scenario’.

    Ik had hier overheen gelezen, maar hieruit maak ik op dat PostNL hard in de onderhandeling is gaan zitten en heeft laten doorschemeren aan Beljaarts dat het menens is. Afwachten hoe het zich allemaal verder ontwikkeld. Het zou een mooie headline zijn "Postnl stopt met postbezorging" haha en dan de politiek maar eens horen
  3. forum rang 4 JvH 10 oktober 2024 11:22
    Uniek 10 oktober 2024 11:03
    0
    Aantal posts:
    926
    quote:
    WaardeAandeel schreef op 9 oktober 2024 21:59:

    De postbezorging is voor het bedrijf al met al te duur geworden, zei de minister. Zonder versoepeling van de regels bestaat het gevaar dat PostNL simpelweg ophoudt met de postbezorging. Beljaarts: ‘Dat is een reëel scenario’.

    Ik had hier overheen gelezen, maar hieruit maak ik op dat PostNL hard in de onderhandeling is gaan zitten en heeft laten doorschemeren aan Beljaarts dat het menens is. Afwachten hoe het zich allemaal verder ontwikkeld. Het zou een mooie headline zijn "Postnl stopt met postbezorging" haha en dan de politiek maar eens horen

    Dan wil PostNL postbezorging dus teruggeven aan de staat....ik ga weer een kooporder inleggen ;)
  4. forum rang 5 Uniek 10 oktober 2024 11:28
    quote:

    JvH schreef op 10 oktober 2024 11:22:

    Dan wil PostNL postbezorging dus teruggeven aan de staat....ik ga weer een kooporder inleggen ;)
    Haha maar wat heeft dat met noodzakelijk om postnl te ontzien te maken? Die minister houdt ons bezig met zijn cryptische uitspraken
  5. forum rang 6 hvasd2 10 oktober 2024 11:36
    quote:

    Uniek schreef op 10 oktober 2024 11:28:

    [...]

    Haha maar wat heeft dat met noodzakelijk om postnl te ontzien te maken? Die minister houdt ons bezig met zijn cryptische uitspraken
    Volgens mij is de staat geen eigenaar van PostNl en zijn er weet ik veel hoeveel contracten voortijdig in de vuilnisbak beland.
    Een opzegging zal dus niet uniek zijn.
  6. Peerke1076 10 oktober 2024 11:36
    Das koren op de molen voor een overnemende partij alleen nog pakjes bedrijf te kleine speler met een goede infrastructuur
  7. forum rang 6 prince john 10 oktober 2024 11:41
    ...gelukkig hebben jullie mij nog om een beetje te rekenen:
    Een ton, dat is bijv. om iets in te stoppen.
    Een ton, is ook wel duizend kilo.
    Een ton, wow...100.000 !
    etc.
    Zo ook met pakketjes.
    Hoeveel mensen wonen er ongeveer in Nederland ?
    Hoeveel vormen er tesaam een woonvorm, gezin, huishouding(gemiddeld) etc.
    Hoeveel pakketjes verstuur jij, per uur, per dag, per week, per jaar, in je gehele leven ?
    Uit je hoofd of op een bierviltje ;)

    Sucseven !

    mvrgr,

    John
  8. forum rang 6 sportliefhebber 10 oktober 2024 11:53
    quote:

    Peerke1076 schreef op 10 oktober 2024 11:36:

    Das koren op de molen voor een overnemende partij alleen nog pakjes bedrijf te kleine speler met een goede infrastructuur
    Marshall is niet voor niets aan het afbouwen.
  9. forum rang 4 alida1 10 oktober 2024 12:12
    quote:

    hvasd2 schreef op 10 oktober 2024 11:36:

    [...]
    Volgens mij is de staat geen eigenaar van PostNl en zijn er weet ik veel hoeveel contracten voortijdig in de vuilnisbak beland.
    Een opzegging zal dus niet uniek zijn.
    het zou zomaar kunnen dat er ergens een jurist is die al uitgezocht heeft voor PostNL (of K) of dit contract veilig in de prullenbak kan. (en blijven)
    Als dit al ergens op een ministerie bekend is begrijp ik helemaal dat de minister ineens heel snel in de verdediging gaat. (dan mag de rechter de verantwoordelijkheid voor een besluit nemen). Politieke verantwoordelijkheid schuift men graag af. Ook de tweede kamer.
  10. forum rang 4 Schuinsmarcheerder 10 oktober 2024 12:24
    quote:

    alida1 schreef op 10 oktober 2024 12:12:

    [...]
    het zou zomaar kunnen dat er ergens een jurist is die al uitgezocht heeft voor PostNL (of K) of dit contract veilig in de prullenbak kan. (en blijven)
    Als dit al ergens op een ministerie bekend is begrijp ik helemaal dat de minister ineens heel snel in de verdediging gaat. (dan mag de rechter de verantwoordelijkheid voor een besluit nemen). Politieke verantwoordelijkheid schuift men graag af. Ook de tweede kamer.
    Laat PNL eens iets unieks doen waarmee ze al jaren door Jan en alleman bedreigd worden ...... STAKEN.

    Niet door werknemers, maar door het bedrijf zelf. Gewoon weigeren om nog langer de post te bezorgen. De hele zaak gewoonweg in de soep laten lopen. Boete of geen boete, kan me niks meer schelen. Die laatste euro heb ik er graag voor over om die niksnutten in de Tweede Kamer de spreekwoordelijke middelvinger te geven ..........
  11. forum rang 6 pietje-2005 10 oktober 2024 12:26
    De Tweede kamer heeft toch nooit verantwoordelijkheid ?
    Is altijd een slecht compromis met politiek belang. En handjeklap.
    Denk niet dat regering of Tweede kamer iets wil horen van het weer opnemen van personeel van een slecht gerund (ook door de politieke invloed) ex-ex-staatsbedrijf ?
    Zou alleen allemaal veel sneller beslist moeten worden, maar dat is altijd al een utopie in de politiek, behalve als het om hun eigen salaris of onkostenvergoedingen gaat ;-)
  12. forum rang 6 Trader Stef 10 oktober 2024 12:29
    Tja, een onderneming met zoveel politieke invloed en bemoeienis is uiteraard helemaal geen beursfonds.
    Laat Kretinsky nou net dáár iets aan kunnen doen. Helaas zal het nog geruime tijd voortslepen.
  13. forum rang 5 prinszicht 10 oktober 2024 12:32
    quote:

    WaardeAandeel schreef op 9 oktober 2024 21:59:

    Minister wil onderzoek naar ‘betere bescherming’ zakelijke postmarkt

    De PVV-minister deed zijn toezegging woensdag in een vergadering van de vaste Kamercommissie Economische Zaken. Vanwege brede tegenstand, door onder meer drie van de vier coalitiepartijen, trok Beljaarts zijn voorstel voorlopig in om PostNL meer tijd te gunnen voor de bezorging van particuliere post.

    De minister had aanvankelijk het plan om de wettelijke norm voor de bezorging op te rekken van 24 uur naar 48 uur. Alleen PVV’er Dion Graus zag hier het nut van in als ‘we dit bedrijf (PostNL, red.) daarmee redden’. De andere regeringspartijen, VVD, NSC en BBB, waren tegen, samen met onder meer SP en PvdA-GL. Zij eisten betere handhaving en hogere boetes als PostNL er niet in slaagt om brieven op tijd in de bus te krijgen.

    Overigens bestaat slechts 6% van de postmarkt uit brieven en kaartjes van particulieren. Voor die laatste categorie zijn regels vastgelegd in de Postwet en is PostNL aangewezen als uitvoerder, met marktmeester ACM als toezichthouder. De overige 94% bestaat uit de vrije zakelijke markt waar de ACM niets over te zeggen heeft.

    Storm van kritiek
    Begin september liet PostNL al weten dat de post van zakelijke klanten vanaf 1 januari 2025 binnen twee dagen wordt bezorgd in plaats van binnen 24 uur. Dat leidde tot een storm van kritiek van het bedrijfsleven.

    Bedrijven hadden al forse tariefsverhogingen voor de kiezen gekregen, en met de langere bezorgtijd was de maat vol. Ruim zeshonderd grafische bedrijven deden per brief aan de Tweede Kamer hun beklag over de ‘absurde tariefstijgingen en teruglopende dienstverlening’ van PostNL. Namens deze ondernemingen eiste het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) regulering van en toezicht op de zakelijke postmarkt. Beljaarts komt hieraan tegemoet door de ACM te laten kijken of regulering van deze markt inderdaad wenselijk is.

    Problemen van PostNL
    Voor wat betreft het particuliere deel van de postmarkt benadrukte de minister dat het oprekken van de bezorgtijd zonder meer noodzakelijk is. Hij wees op de problemen waarmee PostNL kampt, zoals een krimpende markt (steeds minder brieven en bladen worden voor bezorging aangeboden), voortdurend personeelsgebrek en hogere loonkosten. De postbezorging is voor het bedrijf al met al te duur geworden, zei de minister. Zonder versoepeling van de regels bestaat het gevaar dat PostNL simpelweg ophoudt met de postbezorging. Beljaarts: ‘Dat is een reëel scenario’.

    Er spelen nog meer zaken een rol die het volgens hem noodzakelijk maken om PostNL te ontzien. Maar daarover wilde hij niet uitweiden, omdat het om ‘vertrouwelijke informatie’ gaat. De minister stelde voor om in een aparte, deels besloten briefing de Kamer bij te praten.

    Op de Kamer maakte dit alles geen indruk, onder meer vanwege de winsten die PostNL de afgelopen jaren maakte, en deels heeft uitgekeerd aan aandeelhouders. Uit die weerstand trok Beljaarts zijn conclusie. ‘Ik ben niet doof voor uw zorgen’, zei de minister. ‘Bij dezen zal ik dan ook geen voorstel indienen en daarover ben ik uiteraard wel teleurgesteld.’

    Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1533403/onderzoek-naar...
    Ik heb een tijdslijn voorgesteld wat indicatie geeft voor q3 rapportage. Vooral als het gaat om de briefjes.

    Q3: uitvergroten probleem.

    Dat lijkt mij realistisch als het gaat om de voorgestelde voorkennis waar hier aan gerefereerd wordt. Die bezit ik dus ook ;-)
  14. forum rang 4 Moneyball 10 oktober 2024 12:48
    Hut opsplitsen:

    Pakketten: verkopen. Ik zie geen zelfstandig scenario op LT. Is zeker goede interesse voor. Andere stakeholders zien pakketten als een sponsor voor post, onder het argument van het bestaan van synergievoordelen. Dat misbruik mag je als bestuur niet laten gebeuren. Verkopen.

    Post (UPD en zakelijk): Overheid aandelen laten terugkopen. Als privaat bedrijf is dit een sterfhuis. Kosten nemen toe, volumes nemen af. Gevolg is dat dienstverlening qua kwaliteit (bezorgtermijn, e.d.) niet meer houdbaar is of een negatief rendement. Daar staan we nu en dat wordt de komende jaren alleen maar slechter. Je kunt van een privaat bedrijf niet verwachten dat ze iets in stand houden waar geen toekomstperspectief in zit. Die boodschap moet duidelijk worden gegeven. Onderbouwing is niet zo moeilijk lijkt me.

    PNL staat nu voor een strategisch kruispunt. Dit bestuur is in mijn optiek van het doormodderen, het zijn bestuurders, geen ondernemers. Het is echter tijd voor keuzes die ze al lang doorgeschoven hebben. Aanpassen bezorgtermijn is opnieuw een doormodder keuze die iets tijd geeft. Voor PostNL kan a la minuut teruggeven ook niet, wat doe je met die duizenden postbezorgers? Doormodderen dan maar? Of een toekomstgerichte strategische keuze. Voor mij is dat duidelijk. Post terug naar de staat. Kan de ACM ook regelen wat ze willen.
  15. MyOpinion 10 oktober 2024 12:52
    quote:

    Moneyball schreef op 10 oktober 2024 12:48:

    Hut opsplitsen:

    Pakketten: verkopen. Ik zie geen zelfstandig scenario op LT. Is zeker goede interesse voor. Andere stakeholders zien pakketten als een sponsor voor post, onder het argument van het bestaan van synergievoordelen. Dat misbruik mag je als bestuur niet laten gebeuren. Verkopen.

    Post (UPD en zakelijk): Overheid aandelen laten terugkopen. Als privaat bedrijf is dit een sterfhuis. Kosten nemen toe, volumes nemen af. Gevolg is dat dienstverlening qua kwaliteit (bezorgtermijn, e.d.) niet meer houdbaar is of een negatief rendement. Daar staan we nu en dat wordt de komende jaren alleen maar slechter. Je kunt van een privaat bedrijf niet verwachten dat ze iets in stand houden waar geen toekomstperspectief in zit. Die boodschap moet duidelijk worden gegeven. Onderbouwing is niet zo moeilijk lijkt me.

    PNL staat nu voor een strategisch kruispunt. Dit bestuur is in mijn optiek van het doormodderen, het zijn bestuurders, geen ondernemers. Het is echter tijd voor keuzes die ze al lang doorgeschoven hebben. Aanpassen bezorgtermijn is opnieuw een doormodder keuze die iets tijd geeft. Voor PostNL kan a la minuut teruggeven ook niet, wat doe je met die duizenden postbezorgers? Doormodderen dan maar? Of een toekomstgerichte strategische keuze. Voor mij is dat duidelijk. Post terug naar de staat. Kan de ACM ook regelen wat ze willen.
    Splitsing activiteiten is ondenkbaar dom. Zoals je wellicht weest dat onder post ook de pakketten tot 2kg vallen die in de brievenbus geleverd kunnen worden ?

    Heb hier onlangs de inhoudelijke stukken over gestuurd.
  16. forum rang 4 JvH 10 oktober 2024 13:00
    quote:

    Peerke1076 schreef op 10 oktober 2024 11:36:

    Das koren op de molen voor een overnemende partij alleen nog pakjes bedrijf te kleine speler met een goede infrastructuur
    Kretinsky ziet ook nog een verdienmodel in brievenbuspakjes...
  17. forum rang 4 Schuinsmarcheerder 10 oktober 2024 13:14
    quote:

    Moneyball schreef op 10 oktober 2024 12:48:

    Hut opsplitsen:

    PNL staat nu voor een strategisch kruispunt. Dit bestuur is in mijn optiek van het doormodderen, het zijn bestuurders, geen ondernemers.
    Dat kruispunt waarover jij spreekt zijn 'huppeldepup c.s.' jaren geleden al gepasseerd. Sterker nog, ze hebben zelfs alle 'ga terug'-borden moedwillig genegeerd. Ze hebben willens en wetens hun karretje, om het in wielrennerstermen te zeggen, 'in de poep gereden'. En nu begint het wichtje te klagen dat het begint te stinken .........
  18. forum rang 4 Moneyball 10 oktober 2024 13:29
    quote:

    MyOpinion schreef op 10 oktober 2024 12:52:

    [...]

    Splitsing activiteiten is ondenkbaar dom. Zoals je wellicht weest dat onder post ook de pakketten tot 2kg vallen die in de brievenbus geleverd kunnen worden ?

    Heb hier onlangs de inhoudelijke stukken over gestuurd.
    Het is zeker niet ondenkbaar dom.

    Jouw focus is met de integratie op verbeterde operationele efficiëntie. Mijn focus is op een verbeterde strategische (onderhandelings)positie vis a vis stakeholders.

    Het eerste past bij een visie op een duurzame zelfstandige toekomst. Het tweede bij een politiek landschap van vakbonden, kabinet/kamer, ACM, grote klanten en potentiële overnamekandidaten. Daar gaat het om belangen, posities en percepties. Niet om operationele efficiëntie.
1.809 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 91 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in