bootrham schreef op 9 oktober 2023 11:56:
Frontline:internet presentatie beslissing om 14 uur - vloot euronav verouders niet echt: nwe suezmax op komst/
De 'oudere vloot' is voor de middellange termijn wellicht te verkopen, al is dat deels omdat de sloop en de exploitatie aan lagere milieunormen de prijs hier niet verantwoord. Dit fenomeen wordt ook wel in rekening gebracht bij ESG beoordelingen. Maar rekening houdend met de zeer jonge suezmax vloot, is het echt nog geen oude vloot. De vlcc zitten in een poll, van tankers international en dat maakt het desinvesteren misschien nog gemakkkelijker.
Dat De familie Saverijs niet meer kan profiteren van beursnotering... deel te wijten aan de te grote transparantie van VLCC vloot: gemakkelijk een waarde te bepalen en via prijzen te beinvloeden: de stijging van spotprijs in q2 zou een schijnoperatie geweest zijn, om de vloot in najaar duurder te verkopen, op spot of via aandelen shorten. Dit zou dan de huidige lage prijs veroorzaken. Saverijs familie wil dat spelletje wellicht niet meer meespelen, en Frederiksen is een vazal van de oliegiganten, die kost wat kost geld wil vinden voor aankoop tankers. Om winst te maken op olie. En wellicht goedkoper transport te organiseren.
Al bij al, is maar een derde van de vloot die verdwijnt, de duurdere vloot met procentueel een lagere directe opbrengst. De 'rest' van euronav, dat is nog altijd 2/3 van de vloot, en qua cash-flow het intressantste...