simidoc schreef op 6 oktober 2023 08:20:
Verdwijnt Euronav van de beurs?
Bij de vraag wat beleggers moeten doen, speelt niet alleen de biedprijs maar ook de onzekerheid over de richting die Euronav uitgaat.
Als de deal tussen Frontline en CMB rond raakt, moet de door Alexander Saverys geleide scheepvaartgroep een verplicht bod uitbrengen op alle resterende aandelen. Hoe oogt dat bod? En wat kan de uitkomst zijn?
Waarom het bod?
Als CMB de aandelen van Frontline overneemt, stijgt zijn belang tot meer dan 30 procent. Een aandeelhouder is dan verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op de resterende aandelen.
Familie Saverys offert deel vloot op in strijd om controle Euronav
Hoe groot is de premie?
CMB zou voor het belang van Frontline 18,43 dollar per aandeel betalen. Dat komt tegen de huidige eurokoers neer op 17,50 euro. Tegenover de koers van Euronav op het moment van de schorsing (14,57 euro) komt de premie neer op ongeveer 20 procent. Het lijkt echter juister te vergelijken met de laatste slotkoers voordat TradeWinds over een mogelijke deal berichtte, met name 16,30 euro op donderdag 28 september. Dan bedraagt de premie slechts 7,4 procent.
Hoe ziet de biedprijs er historisch uit?
Door een moeilijke tankermarkt schommelde de koers van Euronav van 2016 tot 2021 tussen 6 en 7 euro. Pas in 2022 trad fors herstel op en verdubbelde de koers. Dat had een tweeledige oorzaak: hogere vrachttarieven voor olietankers door een structureel gezondere tankersector en de oorlog in Oekraïne, en de interesse van John Fredriksen en het plan om met Frontline te fuseren.
De hoogste slotkoers sinds de financiële crisis van 2008 werd op 22 november 2022 aangetikt. Hij bedroeg 18,28 euro. Dit jaar sloot Euronav niet hoger dan 16,93 euro en bedroeg de gemiddelde koers 14,63 euro.
Wat speelt nog meer voor aandeelhouders?
Na de verkoop van 24 VLCC’s (supertankers) aan Frontline zal Euronav een stuk kleiner zijn en minder omzet draaien en winst boeken - als die er is. Het is de vraag of en hoe het dividendbeleid zal worden aangepast.
Het is duidelijk dat de familie Saverys met Euronav een andere kant uit wil. Ze wil weg van het transport van olie, de vloot vergroenen en diversifiëren naar andere scheepvaarttakken, naar het voorbeeld van CMB. Dat leidt onmiskenbaar tot onzekerheid over de toekomst van de rederij.
Hoe succesvol zal het bod zijn?
Dat is moeilijk te voorspellen. Het gemiddelde koersdoel volgens Bloomberg bedraagt momenteel 20 euro, maar dat is doorgaans een doelstelling op twaalf maanden en gebaseerd op Euronav in zijn huidige samenstelling. Als we de 20 euro afzetten tegen de gemiddelde koers van 2023 (14,63 euro), ligt de biedprijs ergens tussenin.
Ongetwijfeld zijn er beleggers die - ook gelet op het moeilijke beursklimaat en de onzekere richting waarin Euronav zal varen - het zekere voor het onzekere zullen nemen.