Jimnotaris schreef op 3 januari 2023 21:11:
[...]
O.k. hier volgt voor de zoveelste keer de onderbouwing (o.a. mijn persoonlijke (geen eigenaar) ervaring met een bovengemiddeld succesvol filiaal van een grote landelijke bezorgketen, waarvan ik inzicht heb in tienduizenden bezorgingen per jaar.):
JET betaalt meer aan zijn/haar bezorgers dan het gemiddelde restaurant. Zeker 10%, maar vermoedelijk meer (stadstoelage, bonussen,spitsstoeslag)
JET pool van medewekers is niet efficienter, maar duurder doordat bezorgers bij eigen rijders ingezet worden als er geen rit is om werkzaamheden te doen in de keuken. JET bezorgers hangen vaak een beetje rond. Dit komt vaker voor dan je denkt (vandaar dat het gemiddelde aantal bezorgingen per shift maar iets meer is dan 2 per uur). Ook als je boodschappen gaat toevoegen (stelt nog heel weinig voor, bijvoorbeeld Amsterdam 20/30 winkels tegen ongeveer 1500 restaurants) zal een bezorger nog niet aan 3 bestellingen per uur komen. Meer is niet mogelijk bij continu rijden.
Het verloop is groot en JET is veel geld kwijt aan wervings en personeelkosten en heeft allerlei mangers/coordinators e.d die zelfbezorgers niet of veel minder hebben doordat het er gewoon intern bijgedaan wordt tegen aanzienlijk minder kosten.
JET heeft een aantal zeer dure hubs voor fietsen, die zelfbezorgers niet hebben.
Het is bijna onmogelijk dat het bovenvermelde de kosten voor JET niet minimaal 25/30% duurder maakt dan voor eigen mensen in diest van het restaurant.
Tenslotte nog een reden om met eigen bezorgers te werken: als je het aantal klachten ziet van klanten
van een Mcdonaldsfiliaal over de (JET) bezorging schrik je. Wij hebben maar een fractie van dat aantal klachten doordat het er minder zijn en ook nog eens meestal direct worden opgelost.