aextracker schreef op 29 januari 2022 09:01:
[...]
Delivery is there to stay indeed;
- In verstedelijkte gebieden vnl. afgedekt door de grote bezorg platforms.
- In de niet-urbane gebieden, met veel regionaliteit, zullen de lokale bezorgdiensten de dienst uitmaken.
Verstedelijking is een van de groeimotoren achter de bezorgfunctionaliteit.
Immers vastzitten in het verkeer en tijd verliezen speelt een rol in urbane gebieden en een minder relevante rol in niet urbane gebieden.
Nadat we de lock down \ corona perikelen achter ons laten, zal er echter als eerste een "inhaalvraag- & effect" zichtbaar worden van mensen die gewoon "uit eten willen" en er weer op uit gaan. Dat zal de groei versnelling van afgelopen jaren doen afnemen en een verdere consolidatie slag inluiden onder de bezorg platforms.
Feitelijk zijn er al te veel.
In onze gemeente van 6 dorpen met totaal 35.000 inwoners, en 10-tallen tot > honderd lokaties, waar je kan eten, barsten de dorpen van de "gefragmenteerde kleine lokaal bekende en restaurant type (van cafetaria t\m luxe restaurant"), welke hun eigen bezorg aktiviteit managen en organiseren. Je besteld eigenlijk bij "iemand van nabij", welke je daarbij ook de omzet gunt.
In verstedelijkte (miljoenen steden voorop) speelt de gunfactor uberhaupt niet, maar voert de "gemaks factor" de boventoon en de schier ongelimiteerde keuze aan oplossingen. Daar speelt kracht, schaal en kapitaal om te investeren een dominante rol.
JET zal moeten groeien door te acquireren in landen met relatief zware , grote en groeiende urbanisatie-clusters. Bij voldoende schaalgrootte zou het langzaamaan ook structureel vanuit zijn marge propositie en services tot een verdienmodel moeten komen. Tot op heden , blijkt dat met zoveel miljarden bestelde en bezorgde omzet nog steeds niet het geval.
De reden, waarom de koers leegloopt en de neerwaartse trend vertoond, die U allen ziet. Wat dat betreft snap ik de investeerders druk vanuit Amerika om Grubhub & \ of Ifood te verkopen en het EU platform verder te versterken in de grote verstedelijkte landen.
Ik wacht de beleidskeuze die JET moet maken af. Zodra die keuze zichtbaar wordt en het beurssentiment kantelt, bestaat de kans dat JET haar negatieve trendkanaal verlaat en een GALA kentering laat zien. De trigger zit' mijns inziens in "een vernieuwende visie achter de strategie" van JET.". Ik meen daartoe wat eerste broze woorden uit de mond van de oprichter CEO opgetekend te hebben zien worden.