*JustMe* schreef op 6 januari 2022 23:44:
6,5 jaar geleden toen het allemaal begon.
Bosch en TomTom startten een onderzoek wat HD maps zijn, hoe die er uit moeten zien, aan welke eisen voldoen en ook binnen een jaar de snelwegen in Duitsland in HD maps in kaart brengen.
Er was toen dus nog niets. Geen specificaties, geen HD maps, geen crowdsourcing, geen realtime updates via Autostream, geen positioneringslaag (road DNA), geen AI om objecten automatisch te herkennen, geen roadcheck of hazard warnings.
Wat is er in 6,5 jaar eigenlijk veel gebeurd
corporate.tomtom.com/static-files/1cc...Waarom ik er op kom. Parallel hieraan startte ook een onderzoek met Volkswagen voor HD maps. Volkswagen en Bosch beiden partner.
En toen kwam de overname van HERE en werd het héél erg stil. Ik was ook bezorgd dat VW en Bosch kennis hadden gejat bij TomTom en bij HERE probeerden te implementeren.
Inmiddels zijn zowel Bosch en Volkswagen weer helemaal terug bij tomtom. Het HERE project heeft niet gebracht wat ze ervan hoopten, tomtom zit in de Bosch cockpit en heeft strategisch onderzoekspartnership plus levering van producten bij VW/CARIAD.
Lastig als een partner en klant ook ineens een concurrent wordt. Mijn beeld op een afstand is dat tomtom zich altijd heel koest en netjes heeft gehouden en gewoon zijn ding is blijven doen. Ik heb geen onvertogen woord gehoord, behalve dat Goddijn twijfels had of het HERE ten goede zou komen als er verschillende eigenaren met eigen belangen en visies gaan proberen HERE aan te sturen. Dat is ook gebleken.
Als je de grote gap ziet tussen 6,5 jaar geleden en nu. Met tussendoor ook nog even een sports venture en verkoop telematics en aankoop autonomous. Hoe zou TT er dan over 6,5 jaar uitzien? Als veranderingen nóg veel sneller gaan want de hele autobranche staat op zijn kop omdat die allemaal geen autobouwers meer maar software bedrijven willen worden en EV doelstellingen door het dak gaan. Er zijn voorspellers die zeggen dat je over 5 jaar een benzine auto niet meer aan de straatstenen kwijt kan en 100% EV moet hebben. Dat zou best kunnen, maar gaat dat ook lukken? En dan komt ADAS en autonomous driving er nog bij.