€d_Modus Vivendi schreef op 30 december 2020 10:12:
[...]THANKS
Dit onderdeel gaat dus WEL door.
LANTIS, de opdrachtgever voor de Oosterweelverbinding, heeft de realisatie van de Scheldetunnel – het “koninginnenstuk van het hele project” – gegund aan een tijdelijke vereniging van de Belgische bouw- en baggergroepen DEME, BESIX, BAM Contractors en Jan De Nul.
De hele constructie zal uit acht tunnelelementen bestaan van elk circa 60.000?ton. LANTIS
De Scheldetunnel vormt de belangrijkste schakel in de Oosterweelverbinding en moet de Antwerpse Ring aan de noordkant sluiten. De tunnel heeft een totale lengte van 1.800 meter en wordt gebouwd volgens de “afgezonken tunnel”-methode. Daarbij worden acht tunnelelementen van elk ongeveer 60.000 ton gebouwd in de achterhaven van Zeebrugge en vervolgens via de Noordzee en de Westerschelde drijvend naar Antwerpen gesleept. Daar worden ze na elkaar in een vooraf gebaggerde zinksleuf in de Schelde afgezonken. Deze techniek, waarbij de zwaartekracht en de opdrijvende kracht van water voortdurend met elkaar wedijveren, is één van de meest ingenieuze bouwmethodes uit de beton- en waterbouw.
De eerste voorbereidende werken starten in het najaar van 2020. Op de bouwwerken voor de tunnel zelf is het wachten tot na de zomer van 2021. Het contract heeft een waarde van 570 miljoen euro. (krs)