rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Energie Terug naar discussie overzicht

Nikola Corp

713 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 36 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Whiskeyjack 27 juni 2020 13:03
    en nogmaals. het is ECHT oppassen met dit aandeel. wat hebben ze? een droom. Ja. een droom is mooi. Een droom op een betere wereld, en op een baanbrekende technologie. En ze hebben een CEO die zich excentriek gedraagt. Zoals Musk. En ze hebben de naam Nikola. Die lijkt op Telsa.

    Verkijk je niet. Tesla is HEEL anders begonnen. Die hadden niet meteen een market cap van 25 miljard op basis van een powerpoint presentatie.

    Tis eigenlijk gewoon lachwekkend dat ze model na model "presenteren". "kijk onze badger heeft 400 mile range en trekt op van 0 tot 100 in 3 seconden".

    Kijk ik heb ook een model ontworpen. Hij heet de Hamster. Hij kan 1000 kilometer, hij rijdt op H3, en hij trekt op van 0 tot 100 in 1.9 seconen. Pre-orderen maar!
  2. Whiskeyjack 27 juni 2020 15:45
    nou nog een duit in het zakje, en eigenlijk de belangrijkste. waterstof is MINSTENS 2x zo in-efficiënt, en dus ook 2x zo duur, en 2x zo millieu-vervuilend, als electriciteit.

    Vandaar ook dat Musk, die denkt vanuit first principles, er niets in ziet.

    Het kan zijn dat de voordelen (makkelijker infrastructuur, geen dure accus), dit enorme nadeel kan balanceren. Maar waarom zou je 2-3x zoveel euro per kilometer betalen?

    en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle

    A 2020 assessment concluded that hydrogen vehicles are still only 38% efficient, while battery EVs are 80% efficient.[144]
  3. forum rang 9 nine_inch_nerd 27 juni 2020 15:59
    quote:

    Whiskeyjack schreef op 27 juni 2020 15:45:

    nou nog een duit in het zakje, en eigenlijk de belangrijkste. waterstof is MINSTENS 2x zo in-efficiënt, en dus ook 2x zo duur, en 2x zo millieu-vervuilend, als electriciteit.
    leg eens uit. met name milieuvervuilend...
  4. forum rang 9 nine_inch_nerd 27 juni 2020 17:11
    ?? heldere uitleg....
    2 H2O (electrolyse) = 2 H2 + O2
    2 H2 + O2 (fuelcell) = 2 H2O + energie
    Puur en zuiverder kan niet. Belangrijk is wel de componenten van een FuelCell te koesteren en te recyclen.
    Dat het elektrolyseren van water momenteel meer energie kost dan wat het oplevert is duidelijk, maar hier wordt aan gewerkt (diversen zijn de efficiëntie aan het verhogen tot bijna 1 op 1). Maar het blijft een schone opwekking en een schone energielevering.
  5. Whiskeyjack 27 juni 2020 17:14
    Je beantwoordt je eigen vraag "dat het momenteel meer energie kost dan het oplevert".

    "maar daar wordt aan gewerkt". Ik ben geen scheikundige maar dit los je niet zomaar op. Dit is gewoon een fundamentele eigenschap van deze omzettingen.

    Je stop 1 kWh energie erin om H2 te maken. Vervolgens stop je het in een auto en hou je maar 0.25 kWh aan energie over. Das dus niet heel efficient.

  6. Whiskeyjack 27 juni 2020 17:15
    een verbrandingsmotor heeft ook maar een efficientie van 25%. En hier is werkelijk in 50 jaar ieder laatst procentje uitgeperst. Met superprecise onderdelen, 5 voudige ontstekingen, perfecte timing, gigantische turbodrukken, etc.
    Het is gewoon de natuurkunde waar je niet omheen kan.
  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 27 juni 2020 17:46
    quote:

    Whiskeyjack schreef op 27 juni 2020 17:14:

    energie maken is millieuvervuilend. 2x zo veel energie maken voor de zelfde kilometer is 2x zo millieuvervuilend

    Je beantwoordt je eigen vraag "dat het momenteel meer energie kost dan het oplevert".

    "maar daar wordt aan gewerkt". Ik ben geen scheikundige maar dit los je niet zomaar op. Dit is gewoon een fundamentele eigenschap van deze omzettingen.

    Je stop 1 kWh energie erin om H2 te maken. Vervolgens stop je het in een auto en hou je maar 0.25 kWh aan energie over. Das dus niet heel efficient.

    electrolyse gebeurt door stroom. als je de stroom duurzaam creëert (windmolens, zonnepanelen) dan is het schoon. daar hebben we het over (of daar heb jij het over). dat het nog niet effencient is staat los van de vervuiling (die er bij electrolyse met schone stroom niet is).
  8. forum rang 6 'belegger'' 27 juni 2020 18:35
    Uit een ander topic:
    quote:

    'Belegger' schreef op 20 juni 2020 14:46:

    Een voertuig kan rechtstreeks worden aangedreven door een FC, of door tussenkomst van een batterij. In de praktijk zie je het laatste. Een batterij levert in principe meer vermogen uit minder energie (efficiency). Waterstof heeft echter een 10 keer hogere energiedichtheid (density). Het voordeel van waterstof zit hiermee in de opslag, die is compacter en lichter dan een batterijpakket.

    Voor de patrolheads vergelijk ik het met een ouderwetse diesel en een compacte felle benzinemotor. Van zichzelf is een diesel traag in gasrespons en acceleratie. Als je nu een oude vrachtwagenmotor in een mini plaatst kom je ook wel vooruit, maar zit je bijvoorbeeld met een brandstofverbruik van 1:3 in je mini. Met waterstofauto's vergelijk ik de FC dan met een diesel en de batterij met een benzinemotor.

    Het idee met een waterstofvoertuig is dat je een FC kiest voor het constante vermogen en een batterij voor het piekvermogen voor zaken als acceleratie en klimmen. De kunst is dan om de juiste balans te vinden die aansluit bij het gewenste prestatieniveau en energieverbruik.
  9. forum rang 6 'belegger'' 27 juni 2020 18:45
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 27 juni 2020 17:11:

    Belangrijk is wel de componenten van een FuelCell te koesteren en te recyclen.
    Dat geldt toch ook voor accu's?

    Over componenten gesproken, in een ander draadje heb ik een vraag in de groep gegooid over zogenaamde flow plates in fuel cells. De versies met metalen platen worden gemaakt voor 5000 arbeidsuren. Dat is toereikend voor een personenwagen, maar niet voor een vrachtwagen of bus. Naar mijn weten wordt bij bussen gewerkt met grafiet/carbon.
  10. forum rang 6 'belegger'' 27 juni 2020 19:39
    quote:

    Whiskeyjack schreef op 27 juni 2020 16:51:

    energie maken is millieuvervuilend. 2x zo veel energie maken voor de zelfde kilometer is 2x zo millieuvervuilend
    Een dergelijke lineaire verhouding doet geen recht aan de ontwikkelingen richting een circulaire economie. Dat is overigens een complex geheel voor de langere termijn.
  11. Whiskeyjack 27 juni 2020 23:16
    quote:

    'Belegger' schreef op 27 juni 2020 18:35:

    Uit een ander topic:
    [...]
    dus die FC is een H2 verbrandingsmotor die een dynamo aandrijft?
  12. Whiskeyjack 2 juli 2020 21:37
    Nou ik ben benieuwd de komende dagen. Eerlijk gezegd twijfel ik of mensen die de warrants gekocht hebben, wel aandelen krijgen de komende dagen. In principe zou dat 3 Juli zijn, waardoor mensen ze maandag 6 Juli op de beurs kunnen verkopen. De omschrijving op de website is nogal cryptisch voor mij. Zijn er mensen hier die warrants gekocht hebben?

    nikolamotor.com/investors/resources?a...

    "Public warrants may not be exercised for cash until the later to occur of July 3, 2020 and the date on which our registration statement covering the shares issuable upon exercise of the public warrants has been declared effective by the SEC"

    Dus, ik begrijp dat de SEC nodg iets goed moet keuren? Wat een scam bedrijf is het toch.
  13. forum rang 9 nine_inch_nerd 2 juli 2020 22:27
    kleine hap bijgekocht op $55. kon het niet laten. ik krijg wel de indruk dat de hype van nkla overslaat naar de elektrische voertuigen en waterstofvoertuigen die wel al iets toonbaars laten zien en niet alleen papieren, foto's en grootspraak...(ik blijf erbij, die gasten van nkla zijn qua stijl van communicatie niet mijn favorieten; mijn mening).
    zie hierbij: nio, ayro, workhorse, hyliion.
    ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.
  14. forum rang 10 voda 4 juli 2020 13:47
    Grootste koersverandering

    De bedrijven met de grootste prijsbeweging in juni waren Nikola Corporation en Wirecard. Nikola was deze maand de winnaar en eindigde de maand met een prijsstijging van 135,30%. Wirecard bevond zich aan de andere kant van het spectrum, met een prijsdaling van 93,94%.

    Nikola
    Nikola is een Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen en waterstofvrachtwagens. Op 3 juni ging Nikola naar de beurs door een omgekeerde fusie met VectoIQ Acquisition Corp. Op de derde handelsdag stegen de aandelenkoersen met 104%.
    Het bedrijf heeft nog geen vrachtwagens op de markt of enige gerapporteerde inkomsten, maar verwacht de eerste verkopen in 2021. De voorzitter en oprichter, Trevor Milton, zei echter dat het bedrijf is begonnen met het nemen van voorbestellingen ter waarde van ruim $10 miljard. In 2019 werd het bedrijf in een fondsenwervingsronde gewaardeerd op ongeveer $3 miljard. Eind juni is de waardering aanzienlijk gegroeid met een marktkapitalisatie van $24,37 miljard.

    bron:DeGiro blog. (ingekort)
  15. forum rang 9 nine_inch_nerd 5 juli 2020 15:04
    Op Twitter en FB is het een zooitje aan het worden. Het extreme communicatiegedrag van Trevor loopt helemaall uit de hand. Hij heeft mensen geblockt die ook op FB actief zijn met zijn groep NKLA en je merkt gewoon de er afkeer aan het ontstaan is breed gezien. Hij gooit alleen nog maar meer benzine op het vuur (of waterstof in het vuur) en het werkt tegen hem in....Vrees voor een flinke correctie komende dagen.
    Ik heb al eerder gezegd dat hij té veel aan het appen is. Hij wordt al vergeleken met een goedkope autoverkoper...
713 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 36 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 6.997
AB InBev 2 5.479
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.123
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.450
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.623
Aedifica 3 900
Aegon 3.258 322.602
AFC Ajax 537 7.084
Affimed NV 2 6.287
ageas 5.844 109.883
Agfa-Gevaert 14 2.046
Ahold 3.538 74.287
Air France - KLM 1.025 34.973
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.020
Alfen 16 24.234
Allfunds Group 4 1.468
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 403
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.806
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.834 242.589
AMG 971 133.002
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.685
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 481
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.886
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 375
Arcadis 252 8.731
Arcelor Mittal 2.033 320.447
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.282
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.715
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.061
ASML 1.766 105.375
ASR Nederland 21 4.450
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 466
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.581
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.383