Beperktedijkbewaking schreef op 25 juli 2019 00:32:
[...]
Allereerst: wat verstaan we onder een geleverde prestatie? Taco heeft het wel eens als volgt uitgelegd (als ik het goed begrepen heb):
In een typisch automotive-contract met een OEM wordt afgesproken dat TT de navigatie levert voor automodel X in het jaar Z (evt. meerdere jaren). Om hoeveel auto's het gaat is van te voren niet precies bekend, maar de prognoses van de OEM zijn over 't algemeen vrij nauwkeurig (zei HG een keer), en daarop baseert TT zijn prijs.
Er wordt dus niet per auto afgerekend, maar TT hanteert een vaste prijs voor de hele 'staffel', ongeacht het precieze aantal verkochte auto's van type X in jaar Z. Mocht dat aantal veel groter worden dan vooraf ingeschat, dan geldt daarvoor een volgende staffel. Evenzo voor de verkochte auto's in het jaar Z+1, enzovoorts.
Veel werk hoeft TT daar niet meer voor te doen (de meeste kosten zijn al in de eerdere R&D en costs of sales gaan zitten), behalve de eindgebruiker (anoniem) registreren, hem via de OEM de software en digitale maps laten toekomen en de service (map updates en traffic) in de lucht houden. Ook dat is een reden niet per auto af te rekenen, elke auto meer kost TT nauwelijks iets (schaaleffect).
Tot 1 januari van het jaar Z zit het contract in het orderboek. Dan gaat het in, en wordt het contractbedrag of het bedrag van de eerste staffel lineair gespreid over het jaar (dus 1/12e in januari enz.) ingeboekt, en wel als deferred revenue.
Wat daar aan de andere kant van de balans tegenover komt te staan hangt van het afgesproken factureringsschema af. Als die 1/12e delen direct gefactureerd mogen worden zijn dat dus receivables (debiteuren). Maar als TT pas na bijv. een half jaar mag factureren komt er in eerste instantie 'unbilled' tegenover de defrev. (Wat op enig moment 'receivable' gaat worden en na betaling cash.)
Als het contract inhoudt dat TT de navigatieservice voor elke auto minstens 4 jaar in de lucht moet houden, dan wordt er van elk 1/12de deel van de contract- of staffelprijs (zie boven) daarna elke maand 1/48ste deel omgezet van deferred naar gerapporteerde/officiele omzet ('vrijval').
De gang van zaken aan de debetzijde van de balans staat daar los van. Tegenover unbilled kan dus niet alleen deferred staan (wat ik eerst dacht) maar ook een stukje gerapporteerde omzet (of beter gezegd: de winst daaruit).
Ik denk dat jij het zo bedoelt, en ik kan dat volgen. Maar dan heb ik een probleem.
In de presentatie bij de cc's definieert men de operationele omzet bij Automotive als gerapporteerde omzet plus toename defrev
minus toename unbilled.
Wat doet het cursieve stukje hier? Dan had er net zo goed 'minus toename receivables' aan toegevoegd kunnen worden.
Eigenlijk staat er:
- Gedeferde omzet mag tot de operationele omzet gerekend worden zodra het gefactureerd of betaald is.
- Maar een (eerder) gedeferred bedrag dat nog niet gefactureerd is mag niet tot de operationele omzet gerekend worden, zelfs niet als een deel daarvan al vrijgevallen is en dus als omzet 'recognized' en gerapporteerd is!
In het extreme geval dat TT pas na een jaar zou mogen factureren zou dit betekenen dat de operationele omzet zelfs lager wordt dan de officiële, en dan niet door een teveel aan vrijval maar door achterlopende facturatie. Heel raar.
Hoe lossen we dit dilemma op?