Benjamin G. schreef op 31 mei 2019 14:56:
De waarde van het TomTom aandeel moet naar idee op dit forum gebaseerd worden op de assetwaarde. Of beter geformuleerd het verschil tussen verkoop op basis van assetwaarde en de aandelenkoers / marktkapitalisatie is nu te groot.
In mijn ogen is het logisch om een deel van de verkoop van de assets gepaard te laten gaan met aandelenreductie. Zeker omdat TomTom niet vandaag op morgen wordt verkocht. Hiervoor zijn meerdere processtappen nodig. Waarvan de eerste nu is afgerond.
Dit is eerder de theorie van de wens is de vader van gedachte. Wij als "normale" aandeelhouders gaan hier echt niet de vruchten van plukken... Bewijs: kijk maar naar wat er recent is gebeurd, wij hebben met de goedkeuring, die er gewoon doorheen is gedrukt, de FF het zeer makkelijk en fors rijker gemaakt
Hoeveel is TomTom waard? De basis van de FCF van circa 65 miljoen over 2019 plus net cash levert een waarde op van ergens tussen de acht en twaalf euro? Echter met de groei in automotive en naar mijn indruk een verwachte groei van circa 11% 2019-2020 naar een groei van 20% 2022-2023 ligt de waarde van de assets hoger.
In dat scenario groeit de wpa van negatief over 2019 naar sterk positief in 2022 (wpa boven de 1,30 euro?). Ik reken niet met adjusted, wat TomTom wel doet. De dagkoers moet dan ondersteund worden door kengetallen als w.p.a., dividend per aandeel, groeiende vrije kasstromen en groeiend eigen vermogen.
Verwacht echter dat over 2020 een marginale winst per aandeel wordt gehaald. Betekent dat 2019 en 2020 nog steeds door de cijfers heen gelezen moet worden. Risico is groot dat beleggers dit moe zijn en dat daardoor het aandeel niet reageert.
Probleem is niet de assetwaarde van TomTom en naar mijn indruk ook niet de concurrentiepositie. Probleem ligt op de beschermingsconstructie, founders als groot aandeelhouder (overigens voor continuïteit juist een pre), het tempo van ontwikkelingen op autonoom rijden en op het volume van vrij verhandelbare aandelen.
Aan de andere kant is TCO van elektrische auto versus ICE auto rond 2022 gunstiger. Steeds meer nieuwe modellen vanaf 2021, waarin een auto verworden is tot rijdend IT platform. Die ontwikkeling kan een spurt geven in vraag naar locatietechnologie. Vermoedelijk neemt rond 2022 de strategische waarde van consumer af? Weet niet of dat leidt tot kapitalisatie van dat onderdeel. Zie het eerder niet gebeuren, op omdat noodzaak tot handelen voor TomTom op dit vlak lijkt te ontbreken.
Kortom mijn veronderstelling is dat automotive (zeer) sterk gaat groeien. Over 2018 naar 2019 moet dat ergens rond de 45% liggen. Als in de periode 2019 tot 2024 een groei van 30% jaar op jaar wordt bewerkstelligd dan wordt een miljard omzet binnen drie jaar bereikt, met prima bruto marges.