Advertorial
“Beleggers besparen gemiddeld meer dan 1000 euro per jaar” Volgens directeur Gijs Nagel worden beleggers zich er steeds meer van bewust dat ze te veel betalen voor hun transacties, en kiest een groeiend aantal beleggers daarom voor DeGiro. “Ze zien dat ons model goed werkt.”
De cijfers van de broker over het eerste kwartaal van 2016 liegen er niet om. De winst bedroeg 1.289.000 euro, het aantal klanten steeg met 104% naar bijna 100.000 en het aantal transacties met 71% naar 2,2 miljoen. Nagel vertelt dat er veel vragen waren toen DeGiro net op de markt kwam.
“Hoe zit het met de veiligheid? Waar zit nu dat addertje onder het gras? Beleggers gingen er van alles achter zoeken. Maar nu zien ze dat ons model werkt, we zijn nu al de grootste retailbroker van Nederland. En we zien nauwelijks verloop van klanten. Dat duidt erop dat mensen tevreden zijn en dat onze diensten aan de verwachtingen voldoen.”
Hoge mate van veiligheid
Maar hoe zit het dan met die veiligheid? Nagel stelt gerust. “De structuur van DeGiro is zeer veilig. Onze eerste klanten waren professionele beleggers, en zij eisten een hoge mate van veiligheid. De structuur die we voor hen hebben opgezet, hanteren we ook voor onze particuliere klanten.”
“Bij DeGiro staan alle beleggingen van klanten in een apart bewaarbedrijf en zijn dus volledig gescheiden van het bedrijf achter DeGiro. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met DeGiro dan blijven de beleggingen van onze klanten veilig in dit bewaarbedrijf.”
Doordat DeGiro deze vermogensscheiding ook toepast op door klanten aangehouden liquide middelen, claimen concurrenten wel eens dat DeGiro geen bankgarantie tot 100.000 euro hanteert, zegt Nagel.
“Dat is werkelijk de wereld op zijn kop. Het vangnet van de bankgarantie is er omdat banken met geld van hun klanten risico’s aangaan. Ze geven bijvoorbeeld hypotheken uit. DeGiro doet dit niet en heeft dit vangnet dus ook niet nodig.”
Goedkoop
Hoe kan het dan zo goedkoop? Nagel: “Wij zijn niet goedkoop, andere brokers zijn duur. Wij kunnen de kosten drukken door schaalvoordelen, maar ook met behulp van technologie. Neem bijvoorbeeld het openen van een account.”
"Bij veel brokers krijg je een map opgestuurd met papierwerk, dat moet je invullen en terugsturen en je bent zo een week of twee verder voordat je account geopend is. Dat is niet meer van deze tijd. Bij DeGiro gaat alles geautomatiseerd en kun je binnen tien minuten online een rekening openen.”
DeGiro kan op deze manier veel lagere kosten in rekening brengen. “Of je nu een aandeel Philips via Binckbank of DeGiro koopt, het aandeel is hetzelfde aandeel, alleen wij brengen minder kosten in rekening.”
"Ervan uitgaande dat de gemiddelde belegger zeven transacties van circa 10.000 euro per maand doet. Dan besparen beleggers gemiddeld meer dan 1000 euro per jaar aan transactiekosten bij DeGiro”.*
“Overigens zien wij niet alleen de actieve handelaar als klant, ook de buy and hold-klanten zijn belangrijk voor ons. Voor deze groep bieden wij dan ook ETF’s aan zonder transactiekosten. Een mooie combinatie: met een ETF spreid je je beleggingen op een goedkope manier, en bij DeGiro koop je deze ETF zonder kosten.”
Klik hier als u meer wilt weten over beleggen bij DeGiro en over het openen van een gratis account.
* Berekend op basis van een gemiddelde besparing in zestien producten ten opzichte van vijf andere brokers, zie onze tarieven.
Deze content is tot stand gekomen buiten de verantwoordelijkheid van de redacties van Belegger.nl en Beursduivel.be om. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.